Goed nieuws: de hybrideversie van de vierde Yaris-generatie ziet er niet alleen verleidelijk uit, maar rijdt ook uiterst aangenaam.
In drie generaties tijd wist de Yaris talloze bestuurders voor zich te winnen met zijn intelligentie, zijn betrouwbaarheid en de ecologische insteek van zijn interessante hybride-uitvoeringen. Voor deze vierde generatie besloot Toyota echter met een schone lei te beginnen, voornamelijk om de besparingen op schaal te benadrukken. Daarom is het nieuwe model gebouwd op het TNGA-platform, dat al wordt gebruikt voor de Corolla en aan de nieuwe wagen is aangepast: het is robuuster en heeft een lager zwaartepunt voor een betere wegligging. Nog een nieuwigheid zijn de toonaangevende wegprestaties, onderstreept door een vormgeving die niemand onberoerd laat en die het succesrecept van de C-HR gedeeltelijk (én op slimme wijze) hergebruikt.
Hybridisatie, what else?
De grootste troef van de Yaris is de hybrideaandrijving: die is ideaal in de stad, de omgeving waar deze wagen uitblinkt. Het sprak al voor zich dat de nieuwe generatie hiermee zou uitpakken, maar dan in een andere vorm die voortvloeit uit een nieuwe… verbrandingsmotor. De cilinderinhoud bereikt nog steeds 1,5 liter, maar doet dat nu met drie cilinders in de plaats van vier. Daardoor is de motor krachtiger en evolueert deze van 75 naar 91pk. Naast de drie cilinders heeft de auto twee elektrische motoren: een kleine die dienstdoet als motorgenerator, en een grotere, synchrone permanente magneetmotor (59kW of 80pk). De gecombineerde kracht ligt rond de 116pk, wat garant staat voor mooie prestaties en een levendig rijgevoel. Ook op het vlak van verbruik presteert de auto opmerkelijk beter: de gemengde cyclus is maar liefst 1,1l/100km zuiniger (3,7l/100km) en de uitstoot bedraagt 87g/km CO2.
Met de tijd mee
Wat de vormgeving betreft, is het interieur minstens even indrukwekkend als de buitenkant. Het design is modern en strak, de kwaliteit is uitstekend… maar hier en daar zit nog een stukje plastic dat er goedkoop uitziet. Het geheel voelt aangenaam ruim aan, hoewel er minder ruimte op de bank is dan in bijvoorbeeld de Renault Clio. Het zwakste punt is de koffer: de inhoud is weliswaar groter, maar haalt nog steeds maar 286 liter. Ook op praktisch vlak zou de Toyota beter kunnen scoren, want als je de rugleuningen neerklapt, is het oppervlak nooit helemaal plat. Dat gezegd zijnde, verdwijnen die minpuntjes als sneeuw voor de zon wanneer je plaatsneemt achter het stuur. Zelfs met een cilinder minder is de 1,5 verbazingwekkend goed en valt hij niet in de valkuilen die we vaak bij driecilinders zien: hij rijdt zacht, vlotjes en heerlijk stil. De aangename prestaties beloven heel wat comfort voor wie lange afstanden rijdt. Wat nog beter is: op de snelweg kan het hybride systeem vanaf nu volledig elektrisch rijden tot 130km/u, wat het verbruik positief beïnvloedt en continu rond de 6l/100km houdt. De schokdempers zijn vrij stug, maar niet oncomfortabel dankzij het goede reactievermogen. Alleen de aansturing zou er baat bij hebben om beter te worden afgesteld, want die laat je niet voelen hoe de vooras zich gedraagt. We wijzen ook op de veiligheidsuitrusting van topklasse, met de mogelijkheid voor een head-updisplay en een automatische regelaar.
De Yaris (vanaf €22.240) is een verbetering op alle vlakken, maar zijn opvallendste pluspunten zijn het originele uiterlijk van de wagen, zijn onverwacht goede wegligging en zijn uitermate geslaagde hybridisatie. Kort gezegd: de stadswagen van de 21e eeuw, dat is deze! Zijn titel als ‘Auto van het Jaar’ (Car of the Year) 2021 heeft hij niet gestolen…