De geschiedenis van Land Rover gaat terug tot 1947 in de West Midlands. De eerste modellen van het merk werden toen in elkaar gezet door Spencer en Maurice Wilks. Ze inspireerden zich daarbij op de Amerikaanse Jeeps, die hun nut hadden bewezen tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Veel later nam de Indiase fabrikant Tata Motors het merk over en doopte het samen met zijn andere aanwinst Jaguar om tot ‘Jaguar Land Rover’. Wie geen kenner is, moet weten dat de naam Range Rover – net als Discovery – voor een model uit het Land Rover-aanbod staat.
Het model waarmee wij op stap gingen, was de Evoque, een voertuig dat uitstekend geschikt is voor gebruik in de stad en op het platteland. De Evoque volgt daarbij het spoor van de ecologische trend en biedt meerdere mogelijkheden op het vlak van de aandrijving – met zowel een voorwielaangedreven als een 4x4 hybride versie.
De Evoque is kleiner dan de Discovery en is in dat opzicht eerder vergelijkbaar met de Jaguar i-Pace. Hij is de offroadspecialist van de familie voor gebruik in de stad. Hij is stijlvol afgewerkt, net als al zijn andere broers. We bevinden ons hier duidelijk in de Europese premiumkringen…
De look van de Evoque wordt alom geprezen, onder meer dankzij de karakteristieke daklijn die het voertuig een coupé-achtige uitstraling bezorgt.
Het is een plezier om in zijn comfortabele leefruimte te rijden – zoals u mag verwachten van een auto waarin ‘the English touch’ zeer duidelijk aanwezig is. Merk op dat dit comfort niet in de eerste plaats bedoeld is om gezwind bochten in te duiken, maar wel om voldoende rug- en zijsteun te bieden om de oneffenheden van het wegdek op te vangen. De Evoque is met het oog op zijn actieterrein (de stad) stugger afgeveerd dan de Discovery, maar dat doet niets af aan het geboden gebruiksplezier. Het voertuig biedt voldoende plaats voor 4 tot 5 personen die niet al te veel bagage meenemen (hoewel de vrije ruimte boven de hoofden achteraan vrij beperkt is). Wie met de Evoque op vakantie wil gaan, laat best vooraf een bagagedrager op het dak monteren. Het door ons geteste exemplaar was in dat verband overigens met een prachtig transparant zonnedak uitgerust.
Hybride? Zelfs Land Rover kan niet meer ontsnappen aan deze evolutie. Ik bespaar u de technische details, maar belangrijk om te weten is dat u bij de Evoque kunt rekenen op ongeveer 40 kilometer elektrische autonomie (55 volgens de fabrikant). Houd wel te allen tijde rekening met het gewicht van het voertuig en de gekozen wijze van aandrijving, want die hebben een aanzienlijke impact op het stroomverbruik.
Het schakelgedrag van de Evoque is uitstekend – mede dankzij de achttrapsautomaat. Ook de overstap van de conventionele naar de elektrische aandrijving verloopt zeer vlot. Wij verbruikten ongeveer 7,8 liter benzine per 100km tijdens onze testrit, waarbij we zowel in de stad als over de snelweg reden – een aanvaardbaar cijfer, als u het mij vraagt. U kunt dit verbruik verlagen door zoveel mogelijk de elektromotor aan het werk te zetten, maar zodra de accu leeg is, moet de benzinemotor de klus wel in zijn eentje klaren.
De Evoque is uitgerust met vierwielaandrijving en vierwielbesturing, waardoor hij zowel in de stad als op het platteland zeer wendbaar is. Het zicht naar achteren is uiteraard niet optimaal gezien het strakke design, maar tijdens het manoeuvreren kunt u het scherm op het dashboard neerklappen, zodat u een goed zicht krijgt op de obstakels rondom u.
Net als de andere modellen in het Land Rover-gamma is ook de Evoque uitgerust met het bekroonde Pivi Pro-infotainmentsysteem, waarmee u en uw voorpassagier altijd online bereikbaar blijven.
Voor liefhebbers van echt en comfortabel terreinrijden biedt Land Rover met de Range Rover Evoque een auto die perfect is ontworpen om te reizen in een omgeving die stads- en plattelandsroutes combineert. Maak maar eens een afspraak met de dichtstbijzijnde dealer voor een proefrit!