De Cayman T is een lichte sportwagen met een achteraan geplaatste middenmotor, een lichte constructie en performante mechanica die gebaseerd zijn op een viercilinderboxermotor met turbo.
Net zoals zijn voorouders heeft de 718 Cayman T een architectuur met achteraan geplaatste middenmotor, lichte constructie en opnieuw een supercharged viercilinderboxermotor. Voorouders? Jazeker: het concept is geïnspireerd door de legendarische Spyder 550 en 718, die in de jaren 1950 en 1960 als racewagens het levenslicht zagen. Deze autootjes waren weliswaar minder krachtig dan hun concurrenten, maar sleepten dankzij hun ongelooflijke wendbaarheid meer dan 1.000 overwinningen in de wacht met beroemde coureurs achter het stuur.
Het nieuwe model heeft de naam 718 gekregen en is nu verkrijgbaar in een basisversie met 300pk, die het best tot hun recht komen tussen 2.050 en 4.500tpm, en een viercilinderboxer die tot 6.500tpm kan klimmen. Deze schoonheid sprint in 4,9 seconden van 0 tot 100km/u en flirt met snelheden van zo’n 275km/u… op een circuit, welteverstaan.
Het design straalt uit dat dit een solide, pittige en goed gebalanceerde sportwagen is. Helemaal klaar om uit de startblokken te schieten.
Als we achter het stuur plaatsnemen, zien we een donker interieur dat afgewerkt is met gele naden. Het gele 718-logo prijkt op de hoofdsteunen en de openingslussen aan de deuren (want er zijn geen hendels) hebben dezelfde kleur. Het Sport GT-stuur en de bijbehorende instrumenten zijn nauwkeurig met de hand te bedienen door de bestuurder. De centrale toerenteller op het dashboard doet aan een racewagen denken. Je voelt je helemaal in je nopjes: lekker in de sportieve kuipstoel, klaar om al die pk’s over de weg te laten gieren…
De flat 4 maakt een rauw geluid en presteert gewoonweg schitterend. De transmissie gebeurt natuurlijk via de achterwielen met een 7-traps PDK-versnellingsbak die automatisch werkt of met de schakelhendels aan het stuur te bedienen is.
Het Sport Chrono-pakket biedt verschillende instellingsmogelijkheden, zoals de functie Sport Plus. Een snufje dat niet alleen tot de verbeelding van motorfans spreekt, maar ook tot die van transmissie- en koetswerkliefhebbers. Het geheel blijft perfect in balans, en met zijn typerende wendbaarheid glijdt de wagen dynamisch over kronkelende parcours. Het rijplezier krijgt nog een boost dankzij de elektromagnetische stuurbekrachtiging met variabele overbrenging. Die voelt vlot en efficiënt aan en stuurt de wagen precies in de richting die jij wilt. Ook het versnellingsvermogen valt ongetwijfeld in de smaak en ondanks een zweempje bruutheid voelt deze bolide erg comfortabel aan. Dat is zeker te danken aan de ophanging en de sfeer in de wagen. Je voelt je veilig – niet alleen door het weggedrag van dit model, maar ook door het weerstandsvermogen en de kracht van de remmen.
Wat hebben we over het verbruik te zeggen? Wel, dat is zeker aanvaardbaar voor dagelijkse ritten en stijgt vanzelfsprekend als je de auto intensief gebruikt.
Het spreekt voor zich dat dit geen auto is om veel bagage in te vervoeren. Tassen en kleine koffers kun je kwijt in de kofferbakken vooraan (150l) en achteraan (275l). In de wagen vind je ook enkele opbergvakken.
Porsche is helemaal terug met de 718 en 718S (+ 50pk) en zijn viercilinderboxermotor die ideaal is voor een sport- of zelfs circuitwagens. Deze is wat bruter, maar ook krachtiger. Rijgenot en efficiëntie verzekerd, dus! Misschien kan de wagen nog een beetje meer karakter gebruiken, maar je weet in elk geval dat je in goede handen bent. Dit is een Porsche, en daarom alleen al houden we van deze 718 Cayman T. Zeker een testrit waard!