Audi A3 35 TFSI: Meer ontwikkeld

De nieuwe Audi A3 oogt dan wel onmiddellijk herkenbaar, maar vergis u niet: onder die nagenoeg onveranderlijke looks schuilt in realiteit een hoogtechnologische compacte auto die op vele vlakken te benijden is.

Een esthetische revolutie is de nieuwe, vierde A3-generatie allerminst. Met zijn dynamischere schouders ziet hij er weliswaar een tikkeltje assertiever uit, vooral vooraan en opzij. Maar voor het overige zet het model in op discretie en evenwichtige verhoudingen. Het moet gezegd: met meer dan vijf miljoen verkochte exemplaren is de A3 een absolute bestseller voor Audi, dat duidelijk zweert bij het adagium ‘Never change a winning team’. Of toch niet te veel… De A3 profiteert nog steeds van aangenaam compacte afmetingen: met zijn lengte van 4,34 meter werd hij nauwelijks 3 centimeter langer en hetzelfde geldt voor de breedte (1,82m). Die toename heeft geen invloed op de interieurruimte, wat logisch is aangezien hij het platform van zijn voorganger overneemt. Hetzelfde zien we bij het koffervolume, dat geen sikkepit groter werd en met 380 tot 1.200 liter nog steeds gemiddeld is voor deze klasse.

Helemaal opnieuw uitgedacht
Binnenin krijgen we een heel ander universum te zien, dankzij het volledig vernieuwde dashboard. Net als bij de jongste creaties van het merk oogt het minder conventioneel en hoekiger, terwijl het centrale bedieningsscherm niet meer inklapt maar wel groter is geworden (voortaan 10,1 inch). De bestuurder kijkt uiteraard uit over een digitaal dashboard, dat het hoogtechnologische en prestigieuze karakter van deze knappe auto bevestigt. Dankzij de nieuwe indeling geeft het sneller toegang tot de bedieningsfuncties, terwijl de afwerkingskwaliteit nog steeds tot de grote troeven van het model behoort. Ook het vermelden waard zijn de nieuwe rijhulpsystemen, zoals het head-updisplay en het ‘Car-to-X’-systeem, dat kan communiceren met andere weggebruikers en de weginfrastructuur.

Comfortabeler
In tegenstelling tot de structuur van de nieuwe A3, die zoals gezegd identiek bleef aan die van het vorige model, onderging het onderstel ingrijpende wijzigingen om het comfort te verbeteren. Op motorvlak wordt het nieuwe model gelanceerd met vier krachtbronnen: aan benzinezijde zijn dat de 1.0-driecilinder (116pk) en de 1.5 (150pk), terwijl dieselrijders de 2.0 TDI kunnen bestellen met 116 of 150pk. Later volgen nog mild-hybridmodellen met 48-voltbatterij op basis van de 1.5 TFSI. Omdat benzine vandaag de dag de populairste brandstof is, hebben we voor deze eerste proefrit de 150pk sterke 1.5 TFSI gekozen. En we kunnen gerust stellen dat deze motor de A3 op het lijf geschreven is: het vermogen voldoet prima, zonder daarom records te breken. Zijn respons blijkt zacht en romig, terwijl zijn ‘stem’ conform de huidige tijdsgeest goed gedempt wordt. Ook positief: de turbo jaagt het verbruik niet omhoog. Over de gemengde cyclus stelt hij zich tevreden met 7l/100 km. Blijft u buiten de stad, dan is dat nog minder.

Echt nieuw
Op de weg voelt hij inderdaad comfortabeler aan, met een subtieler wegcontact, een betere filtering en een uitzonderlijke efficiëntie. Kortom, de A3 blijft wat hij altijd al geweest is: een veilige en verstandige compacte berline zonder uitgesproken dynamische ambities. Gezien de talloze verbeteringen werpt deze A3 zich op als een nieuw model, eerder dan een eenvoudige facelift. Hij wint aan maturiteit, zonder daarbij afbreuk te doen aan de kwaliteiten die de vorige generaties zo succesvol hebben gemaakt. Zonder twijfel (alweer) een geslaagde generatie!

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.