Tijdens het debat over de teleconsultaties afgelopen dinsdag in de Kamer kwamen een heleboel interessante cijfers op tafel. Minister Vandenbroucke maakte gretig gebruik van berekeningen die het ASGB/Kartel enkele dagen voordien online zette.
De statistieken van het Riziv-actuariaat wijzen uit dat artsen-specialisten in 2023 8% van de teleconsultaties uitvoerden. Huisartsen waren goed voor de overgrote meerderheid van 92% telefonische consulten. Maar de discussie van de laatste weken focust nu eenmaal hoofdzakelijk op het aandeel van de huisartsen in de uitgaven voor het Riziv.
En wat blijkt? In 2023 gaf het Riziv in totaal 62,6 miljoen euro uit aan telefonische consulten uitgevoerd door huisartsen. Van de in totaal ruim 14.000 actieve huisartsen in ons land rekenden er in 2023 bijna 11.000 teleconsultaties aan, zo stak Vandenbroucke in de Kamer van wal. Dat betekent omgekeerd meteen ook dat 22,7% van de huisartsen dat jaar geen enkele teleconsultatie doorrekende.
Een ruime meerderheid (84 %) van de huisartsen attesteerde in 2023 minder dan 1.000 teleconsultaties. Die meerderheid nam minder dan de helft (45%) van het totale aantal telefonische consultaties voor haar rekening, goed voor 28,1 miljoen euro aan terugbetalingen door het RIZIV. De overige 16% huisartsen kostten het Riziv 34,5 miljoen aan teleconsultaties.
“Mocht u dit al een scheeftrekking vinden: er zijn 29 collegae die meer dan 5.000 keer het nomenclatuurnummer x per jaar aanrekenen en die daarmee 2.1 miljoen onder elkaar verdeelden,” aldus nog het ASGB in haar analyse van de cijfers.
In de Kamer maakte Vandenbroucke dankbaar gebruik van die ASGB-berekeningen. “Er was zelfs een toppresteerder met 11.000 telefoons per jaar,” citeerde hij. “Daarvoor moet je al 183 dagen per jaar, gedurende tien uur per dag onafgebroken aan de telefoon hangen.”
(*)Telefonische consulten op 0, de cijfers achter het verhaal: https://asgb.be/node/28978
Lees ook:
> Frank Vandenbroucke: “Een teleconsultatie is niet gewoon een telefoontje. ”
> Teleconsultatie: het ene 'advies' is het andere niet
> Riziv blijft videoconsultaties terugbetalen
> Domus Medica zal achterban samenroepen over teleconsultaties
Laatste reacties
Victor VANSPAUWEN
21 februari 2025Zou het kunnen dat specialisten de patiënt vragen om naar de raadpleging te komen om een probleem op te lossen dat de huisartsen telefonisch op lossen.
De patiënt zegt dikwijls "Ik heb iemand moeten vragen om mij naar de kliniek te brengen. Ik heb daar enkele uren moeten wachten in de wachtzaal. Ik heb de profesor niet te zien gekregen. De assistent heeft mij de uitleg gegeven. ik heb niets kunnen vragen. De ganse raadpleging heeft geen 3 minuten geduurd."
Dr Victor Vanspauwen
Lorenzo Lefevere
20 februari 2025Waarom het kind met het badwater weggooien...? Moet de hele groep de gevolgen dragen van een paar outliers die vermoedelijk moeten aangepakt worden wegens discutabel handelen? Ze zijn blijkbaar gekend. Een gezonde reflex zou zijn om die mensen te benaderen en niet de ganse troep afvoeren die wel ter goeder trouw is.... Dit zou getuigen van politieke moed.