GoCheck Kids is de eerste iPhone-app die gevalideerd werd door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) voor de opsporing van gezichtsstoornissen aan de hand van een gewone foto.
GoCheck Kids wil het risico op blijvend zichtverlies verminderen bij 18 miljoen Amerikaanse kinderen jonger dan zes jaar. In de Verenigde Staten kunnen de meeste artsenpraktijken het zich niet veroorloven om 20.000 dollar uit te geven voor standaard screeningsapparatuur die gebruikt wordt om oogaandoeningen te diagnosticeren. En kinderartsen nog minder ...
De tool werd ontwikkeld door dr. David Huang (54) professor in de oogheelkunde aan de Oregon Health and Science University. Hij richtte in 2013 Gobiquity op, samen met oftalmoloog Hiroshi Ishikawa, oogkankerspecialist dr. Lin Murphy en ontwikkelaar Tommy Tam. Vandaag telt de startup in Nashville twintig werknemers. De app kon gemaakt en gecommercialiseerd worden met 20 miljoen dollar van investeerders waaronder de oprichter van Salesforce, Marc Benioff.
De arts kan de Gobiquity-app op zijn iPhone gebruiken om de ogen van een kind te fotograferen met behulp van de zaklantaarn van de telefoon, op een afstand van ongeveer 90 centimeter. De GoCheck-software analyseert de lichtbreking op de ogen van de patiënt om het risico op ametropie of andere stoornissen te identificeren. De dokter betaalt 149 dollar per maand om de applicatie en de software te gebruiken en voor de patiënt wordt het onderzoek terugbetaald.
Vierduizend kinderartsen in 43 staten maakten al gebruik van GoCheck Kids om opsporingsonderzoeken uit te voeren bij 900.000 kinderen. In ongeveer 50.000 gevallen werd het risico op een gezichtsstoornis vastgesteld.
> Bekijk de vidéo
Laatste reacties
Filip ADRIAENS
05 februari 2019Iets voor K&G of CLB.
Ik zie dat niet meteen terugbetaald worden en elk jaar ca 1800 € uitgeven zonder return??