Om het werk van verpleegkundigen op de spoeddienst te vergemakkelijken, maakt de Clinique André Renard in Herstal gebruik van de Google Glass.
Toen de Google Glass in 2013 op de markt kwam, was de slimme bril aanvankelijk bestemd voor het grote publiek. Het gaat om een draagbare computer in de vorm van een bril die verbonden is met het internet en over een scherm beschikt, een luidspreker en een touchpad. De bril/computer kan vocaal bediend worden of via de touchpad en werkt via Bluetooth of wifi en een smartphone.
Maar beetje bij beetje verdween de Google Glass van de markt voor het grote publiek om zijn intrede te doen in de industrie en vooral in de medische wereld als ‘augmented tool’.
Na een eerste -ongelukkige- ervaring met een videocamera koos de Clinique André Renard in Herstal (160 bedden, 550 werknemers en 240 artsen/prestaties per dag) in april 2017 voor de Google Glass voor de spoeddienst (20.000 opnames per jaar). De keuze ging meer bepaald uit naar de Frans firma AMA (Advanced Medical Applications) in Rennes die gespecialiseerd is in de ontwikkeling van apps voor zorgprofessionals.
Vandaag kunnen urgentieverpleegkundigen in het ziekenhuis, uitgerust met Google Glass, informatie doorgeven aan een arts van op afstand. Voordelen van de tool zijn de stevigheid en de ergonomie van de slimme bril (naast het feit dat er handsfree mee gewerkt kan worden), een betere communicatie tussen verpleegkundigen en artsen (die bijna gelijktijdig verschillende interventieteams kunnen begeleiden) en betere en snellere interventies. De visualisering van de beelden op smartphone hangt wel af van de kwaliteit van het 3G/4G communicatienetwerk. De slimme bril verplicht het personeel om anders te werk te gaan, wat niet altijd evident is. “Maar we werkten nauw samen met AMA om de Xpert Eye tool aan te passen aan onze behoeften”, zegt Catherine Tydgat, communicatieverantwoordelijke van de Clinique André Renard.