Na één week telefoonstop: “Minder stress, minder agressie en meer tijd voor middagpauze”

Zoals veel andere collega’s besloten ook de huisartsen van groepspraktijk Groen Zuid in Hoboken om vanaf 15 februari alle telefonische consultaties af te schaffen. In de plaats kwam een open raadpleging van 11 tot 12 uur. Een week later spreekt dr. Nicole Dekker al van een groot succes. “We ervaren minder stress en houden meer tijd over voor onze middagpauze. En de patiënten? Die tonen veel begrip”.

Zoals op veel andere plaatsen zijn ook de huisartsen van groepspraktijk Groen Zuid in Hoboken vorige zaterdag een telefoonstop van een maand gestart als reactie op de afschaffing van het honorarium voor de teleconsultatie. Ter compensatie besloten Nicole Dekker en haar collega’s om hun patiënten één uur per dag op vrije raadpleging te ontvangen. 

Actie meteen verlengd

Na één week maakt dr. Dekker een eerste balans op, en die is uitermate positief. In die mate zelfs dat de actie al meteen wordt verlengd tot einde maart. “Het is een groot succes,” meldt ze enthousiast. “We hebben minder het gevoel dat we tegen de klok moeten werken en onze to-do lijst is heel wat korter geworden. Op praktijkniveau is er minder tijdverlies omdat er minder gebeld en teruggebeld wordt. Bijgevolg zijn er ook minder gemiste oproepen.”  

De telefoonstop heeft nog meer positieve bijwerkingen. Nicole Dekker somt op: “Er worden  minder attesten gevraagd. En dus daalt de administratieve belasting, niet alleen voor de artsen maar ook voor het onthaalpersoneel dat nu ook geen telefonische consulten meer hoeft in te boeken. En attesten die niet worden gevraagd hoeven ze natuurlijk ook niet in te scannen en door te mailen.” 

Langere middagpauze

De huisartsen van Groen Zuid kozen 11 uur als aanvangsuur voor het vrije spreekuur om te veel uitloop te vermijden. De deuren gaan op slot tussen 12 en 14 uur, maar patiënten kunnen uiteraard wel naar buiten. “Omdat we steeds met twee of drie artsen samen de lijst afwerken, hebben we een snelle ‘afwerktijd’. Zo houden we na de drukte ook meer tijd over voor onze middagpauze en dat heeft een weldadig effect op ons stressniveau.” 

Dat de wachtzaal voor het eerst sinds lang weer volloopt, creëert op zich geen bijkomende stress. “Voordeel is dat onze patiënten weer een idee krijgen van de reële werkdruk in een artsenpraktijk. Het merendeel wacht geduldig tot ze aan de beurt zijn. Af en toe vertrekt er iemand zonder een arts te hebben gezien, maar er is merkelijk minder agressie en we horen minder klachten. Er is ook meer ‘verbinding’ met de patiënten.”

Nadeel is het gebrek aan triage. Patiënten komen soms met grotere of complexere problemen op consultatie en dan is het aangewezen om ze op een later moment opnieuw in te plannen. En de telefoonstop van de huisartsen mag dan in de media wel veel weerklank hebben gekregen, dat betekent niet dat iedereen al op de hoogte is van de nieuwe situatie.  

Bellen mag nog

Soms zijn er nog misverstanden, zegt Nicole Dekker. En dat is de eerste week ook onvermijdelijk. “Bellen mag nog bij ons op de praktijk. En een voorschrift mag men ook wel telefonisch of online aanvragen.” Over het algemeen reageren de patiënten met veel begrip, zegt ze. “Ze zijn tevreden dat ze nog bij hun arts terechtkunnen, maar ze vonden de teleconsultaties wel gemakkelijker.” 

Op de vraag of er in Groen Zuid vanaf april opnieuw telefonische consulten worden uitgevoerd, houdt Nicole Dekker zich op de vlakte. “Dat is moeilijk te zeggen op dit moment, het zal ook afhangen van hoe het dossier verder evolueert.” 

Wordt vervolgd.

Lees ook : Huisartsen Regio Mortsel roepen op tot verzet: “Doe van 15 februari tot 15 maart geen telefonische consultaties meer”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.