Budget: Vandenbroucke dringt aan op snelle beslissing na njet Open VLD

In principe moest de Algemene Raad vandaag zijn fiat geven over het begrotingsvoorstel 2025 van het Verzekeringscomité, maar dat gebeurde niet. De regeringsvertegenwoordiger van Open VLD lag dwars. En dus dreigt dat een weerslag te hebben op de tariefzekerheid en de indexering van de vergoeding voor de zorgverleners. Minister Vandenbroucke waarschuwt.

Kernkabinet samenroepen

Volgens de minister had de regering nochtans een “uitgewerkt, concreet en gedetailleerd voorstel voor om de begroting in 2025 op koers te houden”. Dat dan dankzij maatregelen (ten belope van 217 miljoen euro) om de uitgaven te beheersen, zonder last voor de patiënten, beklemtoont Vandenbroucke. “Ik zal er alles aan doen om de begroting op de rails te krijgen. ​ Daarom vraag ik dat de eerste minister dringend het kernkabinet samenroept. Men kan zijn verantwoordelijkheid ter zake niet ontlopen”, zegt Frank Vandenbroucke.

Ter herinnering: in september bracht het Riziv minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke op de hoogte dat de uitgaven van de ziekteverzekering in 2025 met 217 miljoen euro hoger zouden kunnen liggen dan wat voorzien is met de wettelijk vastgelegde groeinorm. Daarop volgde het voorstel van het Verzekeringscomité. 

Geen unanieme positieve stem

Vandaag moest de begroting 2025 goedgekeurd worden door de Algemene Raad. De sociale partners en de overheid zijn hierin vertegenwoordigd en hebben een doorslaggevende stem in de raad. Maar dan kwam de aap uit de mouw: premier De Croo wou binnen de regering geen beraadslaging organiseren over het gedetailleerde voorstel dat minister Vandenbroucke uitwerkte ter operationalisering van het voorstel van het Verzekeringscomité.

Omdat er geen unanieme positieve stem was bij de vertegenwoordigers van de regering (de vertegenwoordiger van Open VLD stemde tegen) is dit voorstel verworpen, ondanks het feit dat er bij de partners een meerderheid was voor het voorstel, aldus Vandenbroucke. Anderzijds werd dit voorstel met lange tanden aangenomen door sommige artsenvertegenwoordigers.

Vandenbroucke betreurt deze situatie alleszins, “want zo verliezen we op de eerste plaats kostbare tijd. De regering van lopende zaken draagt ter zake een grote verantwoordelijkheid: indien er geen begroting tot stand komt, zullen patiënten, zorgverleners en ziekenhuizen daarvan het slachtoffer zijn.” 

Hij krijgt ook steun van Ecolo-vicepremier Georges Gilkinet. Die roept de regering op het budget goed te keuren en op die manier de toegankelijke zorg voor iedereen te verzekeren. "België heeft een performant gezondheidssysteem, dat steun op verantwoordelijke spelers. Ik begrijp de dogmatische houding van de liberalen niet, die doof blijven voor rede", aldus Gilkinet. 

De Wever

Anderzijds: in "De Zestien" wordt in de richting van formateur Bart De Wever gekeken. "De begroting Riziv maakt inderdaad deel uit van de globale begroting 2025. Dat is een oefening waar de formateur op dit moment mee bezig is. De premier heeft de formateur daarover ingelicht en de ontslagnemende regering gaat het werk van de formateur niet doorkruisen", reageert de woordvoerder van De Croo.

Nochtans is het Riziv duidelijk: "Het initiatief ligt nu bij de regering in lopende zaken om een begroting voor de ziekteverzekering vast te leggen voor 2025."

CM

"Een ongeziene en onbegrijpelijke situatie dat de regering geen akkoord bereikt," vindt Luc Van Gorp, voorzitter van het christelijk ziekenfonds en van het Nationaal Intermutualistisch College. "We betreuren dat bepaalde politieke partijen de stabiliteit en continuïteit van de zorg in gevaar brengen." Volgens Van Gorp brengt deze situatie grote onzekerheid voor patiënten en zorgverleners met zich mee. Het risico bestaat dat de factuur wordt doorgeschoven naar de patiënt, mogelijks volgt een massale deconventionering en komen er hogere ereloonsupplementen.

Van Gorp benadrukt dat het voorstel dat op tafel lag, een evenwichtige verdeling van de besparingen in zich droeg, en niet gewoon vertrok vanuit een lineaire visie. "Het risico is niet onbestaand dat ook sectoren die hun budget niet overschreden, nu zullen getroffen worden", aldus Van Gorp. "Door het voorstel af te wijzen, komt ook de tijd om besparingen goed voor te bereiden, in het gedrang. Sommige besparingen gaan al op 1 januari van kracht. Wettelijk moet er de derde maandag van oktober een budget zijn. De wet is dus vandaag ook met de voeten getreden."

Bvas

Ook Bvas betreurt dat de regering het overlegmodel "buitenspel zet en een labiele politieke situatie creëert die de patiënten, artsen en andere zorgverleners in grote onzekerheid brengt", zegt voorzitter Johan Blanckaert. Hij dringt bij de regering aan op het behoud van de groeinorm (2,5 procent) en de gezondheidsindex (3,34 procent). 

Het is volgens Bvas geen toeval dat het akkoord artsen-ziekenfondsen over twee jaar loopt, met name 2024 en 2025. "Dat was precies om te vermijden dat er met het oog op 2025 aan de groeinorm en de index gemorreld zou worden", aldus Blanckaert. "We waarschuwen dan ook voor repercussies op het conventiesysteem. Waarom zouden artsen nog een conventie aanvaarden als de regering nadien alle budgettaire afspraken op de helling zet?"

Voor het jaar 2024 zal er geen tekort zijn in de begroting: de ministerraad keurde vrijdag de ‘claw back’ goed die de farmaceutische industrie betaalt om de overschrijding in het geneesmiddelenbudget in 2024 te compenseren, wat er (samen met onderbenutting van bepaalde deelbudgetten) voor zorgt dat er in 2024 per saldo niet meer zal uitgegeven worden dan voorzien. ​

ASGB

Het ASGB spreekt van een coup de theâtre: "Na met het mes op de keel op enkele weken tijd een besparingsoefening van 70 miljoen euro erdoor te moeten jagen, waarbij we onder andere voor de budgetoverschrijding van de telefonische consultaties geen andere optie kregen dan die voorlopig budgettair op nul te zetten, werd dit door het Verzekeringscomité goedgekeurde voorstel vandaag afgekeurd in de Algemene Raad van het Riziv (door de regeringsbank).
Nu de bal in het kamp van de regering in lopende zaken komt te liggen, bestaat het risico "dat we én de indexmassa én de groeinorm verliezen. En dat waren nu precies die twee wortels die ons werden voorgehouden om met het mes op de keel de besparingsoefening mee goed te keuren."

"En nu?", vraagt het syndicaat zich af. "Daarop heeft niemand al een concreet antwoord. Vooreerst is het afwachten wat de regering zal beslissen, dan pas hebben we zicht of de budgettaire massa voor 2025 nog precairder zal zijn dan ze al was."

Gibbis

De Brusselse ziekenhuiskoepel Gibbis heeft het over 'een zorgwekkende beslissing voor de patiënten en de sector'. Gibbis is verbijsterd over deze verwerping en het gebrek aan politieke wil: een onaanvaardbare budgettaire leegte. "Het gebrek aan een gevalideerde begroting voor 2025 zou een direct verlies van 1,6 miljard euro kunnen betekenen, en dit in een sector die al jaren onder druk staat."

Gibbis roept de regering op om haar verantwoordelijkheid te nemen en binnen de komende twee weken een nieuw voorstel te doen voor een concrete begroting. Voor het einde van het jaar moet een realistische begroting worden goedgekeurd om de terugbetaling aan de patiënten te kunnen garanderen. Het is ondenkbaar om 2025 te beginnen zonder een duidelijk en aangepast begrotingskader, op een moment dat de behoeften aan gezondheidszorg blijven toenemen met een voorspelde jaarlijkse groei van 3,3% zoals het Planbureau heeft aangegeven.

> Lees ook: “Onvoorstelbaar": gezondheidszorgbegroting 2025 haalt het niet

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Marc DE MEULEMEESTER

    21 oktober 2024

    Uw diagnose klopt !
    Ze kennen de misbruikers en de uitmelkers van het systeem maar ze doen er niks aan onder het schaamlapje van de “ therapeutische vrijheid “!

  • Anthony Cornelissen

    21 oktober 2024

    Het probleem ligt moeilijker dan dat. Eerst en vooral zijn er artsen die hun patiënten meer naar de consultatie dwingen als het over een nieuw probleem gaat, al dan niet omdat een consultatie nu eenmaal meer ( x 3,5 ) opbrengt dan een tel. consult. Die scoren dubbel in de door u geformuleerde ingrepen. Vb.: er zijn artsen die hun patiënten systematisch laten terug komen voor het resultaat van een bloedonderzoek ook al is dat normaal en 2x aanrekenen. Stel dat je 500 bloedonderzoeken per jaar doet is dat een verschil van 17500 euro, u leest het goed. Een tel. Contact brengt dan maar 5000 euro op, en net die artsen gaan gepakt worden.
    Ikzelf werk nog deeltijds na pensioenleeftijd en los veel meer zaken telefonisch op, en schrijf voor van huis uit. Ook ik zal daarvoor gestraft worden. Wat gaan we dan moeten doen. Terug de mensen op consultatie laten komen en wat zal het effect zijn? Totaal het tegenovergestelde. Het budget zal exploderen.
    Ik denk dat de denkoefening beter zal moeten overgedaan worden en het probleem aanpakken waar het zich stelt. Bij de overconsumptie van geneeskunde in de brede zin van het woord. Vb. Ik heb jaren geleden een arts gekend die veel meer antibiotica IM voorschreef en die spuutjes zelf ging zetten en aanrekende. Ik wil niet weten wat dat meer kostte aan het RIZIV, of ook lang geleden in de kempen, die zijn insulinespuitjes zelf ging zetten. Die deed 100 prestaties per dag en meer. Met goede geneeskunde kan dat uiteraard niet…
    Ik denk dat je vooral in die vijver moet gaan vissen, want excessen bestaan er nog steeds, en veel….
    Gts
    Tony

    Cornelissen Anthony