Kinderen nog te vaak blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding

Hoewel heel wat voedingsbedrijven beloven zich niet rechtstreeks te richten op kinderen, worden toch heel wat kinderen blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding. Dat blijkt uit een onderzoek van Sciensano dat peilt naar de engagementen en praktijken van de grootste Belgische voedingsbedrijven op het vlak van voeding, gezondheid en obesitaspreventie. "Voedingsbedrijven zouden hun beleid en acties op dit gebied zeker moeten aanscherpen", aldus Sciensano-onderzoekster Stefanie Vandevijvere.

Een ongezonde voedingsomgeving is een omgeving die door omstandigheden (economisch, fysiek en beleidsmatig) de keuze voor ongezonde voeding en drank gemakkelijker maakt dan deze voor gezonde voeding, zegt Sciensano. "Obesitas en voedingsgerelateerde chronische ziekten zijn belangrijk e gezondheidsproblemen in België en worden onder meer veroorzaakt door een ongezonde voedingsomgeving."

Het gezondheidsinstituut ging daarom na hoe de 31 grootste voedingsbedrijven in België scoren wat dat betreft. Het deed dat door middel van de 'BIA-Obesity methode' die de engagementen en praktijken van bedrijven evalueert in zes actiedomeinen: voedingsstrategie, productformulering, productetikettering, product- en merkpromotie, producttoegankelijkheid en relaties met andere organisaties. De 31 onderzochte bedrijven waren fabrikanten van verpakte voeding en niet-alcoholische dranken, snelbedieningsrestaurants en supermarkten.

De totaalscores voor de engagementen schommelden tussen 2% en 75%, en lagen dus sterk uit elkaar. Uit het onderzoek bleek dat de meeste bedrijven een voedingsstrategie hadden opgesteld. Sommige bedrijven engageerden zich om de Nutri-Score op hun producten te vermelden of om de gehaltes aan zout, suiker en verzadigd vet in specifieke productcategorieën te verminderen. 

Een belangrijk punt volgens Sciensano is echter dat de huidige vrijwillige verbintenissen om de marketing gericht op kinderen te beperken niet doeltreffend zijn. "De voedingsbedrijven beloven zich niet rechtstreeks op kinderen te richten, maar dat verhindert niet dat een groot aantal kinderen wel wordt blootgesteld aan reclame voor ongezonde voeding", luidt het. "Voedingsbedrijven zouden hun beleid en acties op dit gebied zeker moeten aanscherpen", zegt Sciensano-onderzoekster Stefanie Vandevijvere.

Wat de supermarkten betreft, hadden bijna vier op de tien producten in het assortiment van Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl een slechte nutri-score (D of E). De resultaten van de fastfoodrestaurants McDonald's, Panos, Paul en Quick zijn nog slechter, met meer dan 41 procent van hun producten met een nutri-score D of E.

 "De BIA-Obesity scores tonen aan dat er voor de Belgische voedingsbedrijven nog veel ruimte voor verbetering is, in het bijzonder met betrekking tot het reduceren van reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen en de toegankelijkheid van gezonde producten", besluit Vandevijvere. 

Elk geanalyseerd bedrijf ontving aanbevelingen op maat van het onderzoeksteam.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.