Teleconsultatie: een strijd op komst voor vrijdag?

Teleconsultatie is een twistpunt tussen de medische vakbonden en het RIZIV. De kwestie zal opnieuw op tafel komen tijdens de Medicomut van aanstaande vrijdag. Maar artsenvertegenwoordigers zijn niet blij met het idee dat teleconsulten te duur zijn en niet langer vergoed zouden moeten worden. Dr. Luc Herry (ABSyM) vindt dat het RIZIV haar berekeningen moet herzien.

Moet teleconsultatie worden afgeschaft? Weten we zeker dat teleconsultatie te veel kost? Voor Dr. Luc Herry, die de berekeningen opnieuw heeft gemaakt, is dit een grove fout. Het is heel eenvoudig: je hoeft alleen maar een onderscheid te maken tussen een teleconsultatie, een huisbezoek en een raadpleging bij de arts. Teleconsulten worden vergoed voor €9 of €10, afhankelijk van de status. In 2023 werd teleconsultatie gefactureerd aan €27 voor gewone verzekerden, terwijl het bezoek werd vergoed aan €34. Zelfs als we de vergoedingen voor RVT's, die nog hoger zijn, buiten beschouwing laten, komt dit neer op een verschil van ongeveer € 20 per procedure tussen een teleconsult en een bezoek of raadpleging.

Als we kijken naar het aantal teleconsulten in 2023, dan waren dat er volgens het RIZIV en de mutualiteiten (die dezelfde cijfers geven) 6.293.000. Als we dit vermenigvuldigen met het verschil van €20 ten opzichte van face-to-face consulten, komen we uit op een besparing van ongeveer €125 miljoen over een jaar. Dit is het bedrag dat het RIZIV zou uitgeven als teleconsulten niet bestonden. En deze schatting houdt geen rekening met het verschil tussen face-to-face en teleconsulten voor specialisten, dat hoger is dan voor huisartsen.

“En dan beweren ze dat het te veel kost,” merkt Dr. Luc Herry op. “Het is een dwaling om het af te schaffen, terwijl het een zeer efficiënte methode is”, voegt hij eraan toe. “Het zou niet alleen afbreuk doen aan het welzijn van patiënten die niet kunnen of willen reizen, maar het zou ook het welzijn van de toch al overbelaste artsen ondermijnen. En hoe zit het met gebieden waar een tekort aan artsen is? Ironisch genoeg voegt hij eraan toe: “Veel meer dan dat: het zou het welzijn van de RIZIV-begroting schaden.

Dr. Herry legt verder uit dat ABSyM er voorstander van is dat teleconsultatie verstandig wordt gebruikt. “We zijn het niet eens met de praktijken van bepaalde collega's die er onevenredig en inefficiënt misbruik van maken. Als iedereen zich zou bekommeren om efficiëntie en een doordacht gebruik van teleconsultatie, zouden we de maatregelen die het RIZIV ons wil opleggen niet nodig hebben”, besluit hij.

Tegen degenen die van mening zijn dat teleconsultatie de groei van het aantal contacten niet heeft afgeremd, wijst Dr. Herry erop dat het aantal consulten de afgelopen drie jaar relatief stabiel is gebleven, als we rekening houden met de groeinorm. We mogen niet vergeten”, zegt hij, ”dat het aantal chronische patiënten, invaliden en kankerpatiënten die hun beproeving te boven komen, toeneemt. De toename van het totale aantal contacten is dus gemakkelijk te verklaren, en teleconsultatie absorbeert een aanzienlijk deel van deze toename.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Willem Ceuppens

    30 januari 2025

    Dr. Luc Herry veronderstelt dat "teleconsultaties" raadplegingen en huisbezoeken vervangen. Dat is slechts (zeer) gedeeltelijk zo. De berekening van dr. Luc Herry berust dus op een denkfout...

    Het aanrekenen van die "teleconsultaties" is blijkbaar een niet-controleerbare lucratieve bedoening geworden, waarbij het aanbod een nieuwe vraag genereerd, met een minieme reductie van andere vragen (huisbezoeken, raadplegingen)...

    Bovendien beseft de patiënt meestal niet dat zijn gesprekje met de arts een transactie veroorzaakt van geldverschuiving uit het RIZIV budget naar de rekening van de arts...

    Telefoongesprekken tussen arts en patiënt werden vroeger niet aangerekend. Dat was logisch en perfect, en maakte deel uit van de continuïteit der zorgzaamheid. Het bereikbaar zijn van de arts (in de mate van het mogelijk) behoorde tot zijn erecode... Laat ons het zo houden... W.

  • Dirk DE SMET

    30 januari 2025

    Vroeger gebeurde alle telefonische consulten gratis! Ook veel voorschriften werden gratis gegeven aan de deur! Waarom gratis? Iedereen was dit gewoon ! Dit kan toch niet! In alle andere beroepen worden alle prestaties vergoed en dan nog veel meer dan bij de artsen! Wij werken wanneer we vergelijken met het buitenland aan lagere tarieven en dan zou het nog teveel zijn!

  • Gui Clerinx

    30 januari 2025

    Heel juiste argumentatie van collega Herry !
    Dokter Gui Clerinx , huisarts 73 jaar

  • Rodolphe Liagre

    30 januari 2025

    Voorschriften aanrekenen als telefonisch contact gebeurt te vaak

  • Jp SANSEN

    30 januari 2025

    Ha, het teleconsult. De huisarts neemt bloed af en stuurt het naar een labo. Aan de patiënt zegt hij/zij om 's anderendaags tijdssn de avondraadpleging terug te bellen voor het resultaat. Toen van 'telesconsult' nog geen sprake was bij het riziv, gebeurde dit gratis, nu wordt een teleconsult geboekt en betaalt. Zonder maximum aan dergelijke 'raadplegingen'. Dit teleconsult gebeurt (meestal) met een patiënt in de spreekkamer. Wow! 5 minuten?