Het wordt een traditie: BeHealth maakt elk jaar een hitparade bekend van de belangrijkste ‘influencers’ in de gezondheidszorg op Twitter. Dat gebeurt ‘objectief’ in die zin dat initiatiefnemer Stijn Coolbrandt een algoritme de top laat samenstellen.
Het blijft uiteraard een relatieve top 50 omdat niet alle opinionleaders zich genoodzaakt voelen om tweets om de haverklap de wereld in te sturen. Sommigen zijn ook op andere sociale media actief als Twitter, met misschien evenveel impact. Deze hitparade is daarom geen bijbel of een harde ranking maar eerder een invloedsbarometer. Het neemt niet weg at hij wel iets zegt over de zichtbaarheid van organisaties en KOL's (key opinion leaders) op een modern communicatiemedium. Deze digitale opinionleaders (DOL's) winnen aan invloed naarmate digitale media invloedrijker worden.
In die zin is er goed nieuws voor uw vakbladen: samen met Artsenkrant/Le Journal du Médedin generen De Specialist/Le Spécialiste en Medisfeer/Medi-sphère nagenoeg evenveel punten voor de sector medische vakbladen. De uitgeverij van De Specialist/Medisfeer/Farmasfeer scoort niet alleen goed met deze papieren media, maar bezet ook een uitstekende vijfde plaats met Numerikare, het vakblad dat de digitaal/medische actualiteit opvolgt. Met In4Care op plaats 3 wordt het bewijs geleverd dat dit item nu zeer hot is. Ook de 32ste plaats van BHCT (gezondheidszorg ontwikkelen voor de toekomst) is daar een emanatie van.
Onze publicaties prijken verder in eerbiedwaardig gezelschap zoals dat van de grote UZ’s (UZ Leuven op 6, UZ Gent op 7, UZ Brussel op 18) en enkele toonaangevende AZ’s: AZ Groeninge (15), AZ Delta (26), Jessa Ziekenhuis (28), , AZ Maria Middelares (48).
Belangenorganisaties
`Bij de belangenorganisaties haalt Zorgnet-Icuro een stevige tweede plaats binnen, maar ook Bvas is zeer zichtbaar op plaats 8. Verderop volgen BeNurse (14), Absym (24), NVKVV ((37), de Franstalige geneeskundestudenten CIUM (39), AADM (42), Wit-Gele Kruis Vlaanderen (44), VAS vzw (45) en de Vlaamse geneeskundestudenten VGSO (49).
De farmasector pikt aan met pharma.be (20) en Janssen Belgium (29) terwijl we de ziekenfondsen (c.q. gezondheidsfondsen) terugvinden op 13 (MLOZ), 27 (LCM), 36 (Mutualités Libres).
Goed vertegenwoordigd zijn de overheidsorganisaties via FOD Volksgezondheid (12), Zorg en Gezondheid (21), Riziv (31) en FAGG (34).
Enkele sensibiliseringsinitiatieven tot slot zoals Stop Darmkanker, Kom op tegen Kanker, Happy Aging, Dag van de Zorg, Rode Kruis Vlaanderen en Mangomoment gooien ook hoge ogen.
Twitterende urologen in de lift
Als we één ding mogen besluiten is het wel dit: een moderne organisatie, groot symposium of hedendaags initiatief weet zich vandaag verzekerd van een sterke twitteraccount of hashtag, of is alleszins op een of andere manier zichtbaar op de sociale media. Ook als arts is het van belang om dit soort infobronnen geregeld op te zoeken of zich als opinieleider op deze media te manifesteren (zonder te vervallen in goedkope publiciteit). Dat kan tevens interessant zijn om essentiële medische kennis te delen of te weten waar vooraanstaande confraters mee bezig zijn. Meer en meer beseffen medici dat. Zo steeg het aantal twitterende urologen enkele jaren geleden al gevoelig, net als het aantal tweets over urologische kankers, meldde NumeriKare al eerder op basis van een recente studie.
> Lees hiervoor: twitterende-urologen