Het Riziv-rapport 2023 van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) onthult tekortkomingen in de software die wordt gebruikt om geautomatiseerde medische dossiers (GMD) te beheren. Tijdens een nationale inspectie werden een aantal anomalieën geïdentificeerd, zoals factureringsfouten en belemmeringen bij de overdracht van medische gegevens.
Een van de meest zorgwekkende problemen betreft het automatisch koppelen van verschillende prestaties in medische dossiers. Deze koppeling kan leiden tot onjuiste facturering aan zorgverzekeraars. Prestaties die overdag worden uitgevoerd, kunnen bijvoorbeeld met een nachttoeslag worden gefactureerd als het dossier tussen 21.00 en 08.00 uur wordt bijgewerkt. Bovendien wordt een dossier openen tijdens een telefoongesprek soms automatisch vertaald naar een consultatiecode, waardoor onterechte kosten worden gegenereerd. Of het systeem stelt een eerste patiëntencontact gelijk met het openen van het gmd, zelfs als de patiënt dat niet wil.
Gegevensoverdracht en onvolledige communicatie
De software in kwestie heeft ook beperkingen als het gaat om gegevensoverdracht. Het systeem stuurt niet automatisch volledige gegevens door voor prestaties die assistenten onder toezicht van hun supervisor uitvoeren. De 2 parallelle Riziv-nummers (stagemeester en arts in opleiding) worden niet systematisch doorgegeven, hoewel de velden voorzien zijn in de lay-out van Healthcare en door NewAttest . Het is niet mogelijk om in medische dossiers gecodeerde gegevens over te dragen.
Acties van DGEC om de problemen te verhelpen
Naar aanleiding van deze problemen nam de DGEC contact op met de betrokken softwareleveranciers. Ze werden op de hoogte gebracht van de problemen en gevraagd om de systematische koppeling van prestaties en tijdstippen in dossiers tijdens de facturatie stop te zetten. Er werd ook een brief gestuurd naar de leveranciers van alle goedgekeurde softwarepakketten met het verzoek om de parallelle configuratie van de parameters van stagemeesters en hun assistenten te vereenvoudigen. Deze procedure, die momenteel te ingewikkeld is, hindert zowel de supervisors als de assistenten.
Daarnaast stuurde de DGEC een omzendbrief naar de verzekeraars met een gedetailleerd overzicht van de ontdekte gevallen van dubbele facturatie. De verzekeraars werd gevraagd om deze prestaties te regulariseren en hun primaire controles te versterken om dergelijke fouten in de toekomst te vermijden.
Voorstellen om de situatie te verbeteren
Om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen, stelt de DGEC verschillende maatregelen voor. Ten eerste wordt een herziening van de certificeringscriteria voor software voorgesteld om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de huidige eisen op het gebied van beheer en facturering. De DGEC beveelt ook aan om te zorgen voor een systematische koppeling tussen de gegevens die bij elke dienst van de elektronische identiteitskaart (eID) worden gelezen en de factureringsgegevens. Deze maatregel zou het mogelijk maken om informatie automatisch te verifiëren en fouten te verminderen.
De primaire controle door de ziekenfondsen zou een systematische verificatie van de terugbetaling in geval van dubbele facturering moeten omvatten. Ten slotte beveelt de DGEC aan om specifieke indicatoren voor huisartsenpraktijken te ontwikkelen. Als deze indicatoren in factureringsgegevens worden overschreden, zou dat tot controleacties kunnen leiden.
> Lees hier het volledige rapport
> Lees ook: DGEC-rapport: "Upcoding is een wijdverbreide sport"