Het is niet meer te negeren: diabetes rukt op, en vaak in stilte. Ook in België waar nu 10% van de bevolking diabetes type 2 zou hebben en waar 1 op de 3 mensen er vandaag nog steeds niet van op de hoogte is. Daarom lanceerde het Riziv gisteren een communicatiecampagne die resoluut gericht is op "terugbetaalde oplossingen en zorg", zonder stigmatisering en zonder taboes: "We kunnen niet alles in het leven controleren… maar diabetes WEL"
Het bijzondere aan deze campagne is dat ze duidelijk gericht is op 4 belangrijke doelgroepen:
- Het grote publiek omdat de prevalentie van diabetes overal toeneemt, zelfs in jongere leeftijdsgroepen.
- Mensen die net de diagnose hebben gekregen met een focus op de voordelen van het nieuwe opstarttraject.
- Huisartsen in het hart van deze uitdaging en de verschillende soorten zorg.
- Alle andere gezondheidswerkers die betrokken zijn bij diabeteszorg, om hen te helpen navigeren in het vergoede zorglandschap.
De publiekscampagne verdrijft oude ideeën: diabetes treft niet alleen ouderen of zwaarlijvigen, diabetes hoeft niet determinerend te zijn. Ze belicht de risicofactoren zonder te stigmatiseren, maar ook de oplossingen en moedigt mensen aan om de situatie met hun huisarts te bespreken.
Het opstarttraject dat begin 2024 van start ging, wou tegemoetkomen aan de dringende behoefte aan snellere zorg voor mensen met diabetes type 2. Huisartsen spelen een centrale rol: zodra er een diagnose wordt gesteld, kan de patiënt rekenen op zijn of haar specifieke ondersteuning en indien nodig andere passende zorg: diëtetiek, diabetesvoorlichting, podologie, tandzorg.
Sinds begin 2024 heeft het Riziv terugbetalingen uitgebreid, niet alleen voor mensen met diabetes in een vroeg stadium via dit opstarttraject, maar ook voor diegenen die zich in een ernstiger stadium van de ziekte bevinden, gevolgd via een Zorgtraject of in een gespecialiseerd centrum.
Het Riziv verschillende soorten ondersteuning en zorg, aangepast aan elke patiënt, in elke fase, voor elk type diabetes. Een doelstelling van de campagne is dan ook om de verschillende zorgverleners die betrokken zijn bij de diabeteszorg wegwijs te maken in het landschap van vergoede zorg.
Om deze belangrijke uitdaging aan te gaan, rekent het Riziv op alle zorgverleners: Aarzel niet om als belangrijke partner deze campagne onder de aandacht te brengen. Het wordt verspreid op sociale media en het Riziv heeft communicatiemateriaal ontwikkeld om te verspreiden naar het eigen publiek: patiënten, huisartsen, endocrinologen, diëtisten, podologen, diabeteseducatoren, ...
Banners voor nieuwsbrieven of magazines, carrousels voor startschermen, posters voor uw wachtkamer, enz.: dat communicatiemateriaal is op aanvraag verkrijgbaar bij communication@riziv-inami.fgov.be