"Commercialisering gezondheidszorg weegt op levenskwaliteit"

Naar aanleiding van de Wereldgezondheidsdag op 7 april start de ngo FOS, samen met het ABVV, de Socialistische Mutualiteiten en 11.11.11, een campagne tegen de ontoegankelijkheid tot kwalitatieve en betaalbare zorg. volgens de organisaties komt dat door de gezondheidszorg voor big business open te stellen.

Familie-acteur Maxime De Winne toont in een filmpje hoe hij eruit zou zien indien hij in Peru was opgegroeid, een land waar de gezondheidszorg niet voor iedereen gelijk is. Daarbij gooit hij zijn medische geschiedenis te grabbel. De campagne-organisatoren leggen de linknaar de Belgische zorg: "de besparingen zorgen voor stijgende kosten voor patiënten." Om vervolgens uit te halen naar misbruiken bij ziekenhuizen en artsen zonder die bij naam te noemen: "Er is eerder al gebleken dat wie meer op tafel legt in bepaalde ziekenhuizen sneller geholpen wordt en er zelfs dokters zijn die enkel patiënten willen behandelen die voor dure éénpersoonskamers betalen."

Vervolgens wordt de rol van de Belgische ziekenfondsen in het zonnetje gezet: "De Belgische ziekenfondsen doen hun best om iedereen dezelfde toegang tot kwalitatieve zorg te verzekeren. Ondanks hun goede staat van dienst krijgen ze uit bepaalde hoeken kritiek op hun werking en relevantie. Tezelfdertijd zien we in de Belgische gezondheidssector een toename van private verzekeraars die uit zijn op winst.“

Mooie winsten met patiëntenselectie

"In ons land gaat meer dan de helft van alle uitgaven van de ziekteverzekering naar 5% van de bevolking. Als je er als verzekeraar voor zorgt dat die 5% niet in je klantenbestand zit, dan slinken je uitgaven en kan je mooie winsten maken. Financieel voordelig, maar moreel verwerpelijk”, klaagt Paul Callewaert (Socialistische Mutualiteiten) aan.

Om terug te keren naar Peru: "In Peru, waar de privésector vrij spel krijgt, gebeuren 80% van de bevallingen in privéklinieken via keizersneden. De internationale richtlijn mag dan wel 15% zijn, keizersneden kan men plannen, duurder aanrekenen én ze nemen minder tijd in beslag. Het is maar één van de voorbeelden die aantoont dat patiënten in Peru ‘klanten’ zijn die geld in het laatje moeten brengen. FOS werkt er daarom samen met gezondheidsorganisatie FOROSALUD. “Wanneer we het hebben over gezondheid, hebben we het uiteindelijk over het leven zelf. Daarom moet de overheid rechten voorrang geven op winst”, legt Alex Saco van FOROSALUD uit.

“Wanneer iemand ongezond door het leven gaat, is dat erg merkbaar”, vertelt Annuschka Vandewalle, Algemeen Secretaris van FOS. “Je kan amper werk vinden, laat staan een partner en ga zo maar door. Maar het is natuurlijk ook te zien aan je fysieke verschijning. ‘Solidariteit kan je zien’, is dan ook de slogan van onze campagne.” FOS wil nu de mensen met de neus op de feiten drukken en overal pleiten voor kwalitatieve en betaalbare gezondheidssystemen, gebaseerd op solidariteit.

Maxime De Winne is het gezicht van de campagne. De acteur is tegenwoordig te zien als rolstoelgebruiker Quinten bij Familie op VTM. “Toen ik een lijst opstelde met mijn medische geschiedenis, besefte ik des te meer de kracht van de boodschap”, zegt Maxime. ”Iedereen heeft wel kleine gezondheidsproblemen gehad die eenvoudig en betaalbaar opgelost zijn. Zonder een solidaire gezondheidszorg had mijn leven er volledig anders uit gezien”. In het campagnefilmpje, waarin de acteur er belabberd uitziet, is dat de heldere boodschap. “Wanneer economisch denken primeert boven mensenrechten, is de maatschappij alleszins geen zicht”, knipoogt Maxime.

P.S.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.