WHO lanceert nieuwe Europese campagne rond alcohol

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) lanceert een nieuwe Europese campagne rond alcohol. 'Redefine alcohol' wil de bevolking niet alleen sensibiliseren over de gezondheidsrisico's, maar wil mensen ook aanzetten om bewuster met alcohol om te gaan en zelfs helemaal te stoppen met drinken.

Alcoholconsumptie wordt vaak beschouwd als een essentieel onderdeel van feesten, gezelligheid en zelfs het dagelijks leven, zegt de wereldgezondheidsorganisatie. Heel wat mensen beseffen echter niet dat de effecten veel verder gaan dan de onmiddellijke nasleep van een avondje uit, met verwoestende gevolgen voor de gezondheid, de maatschappij en de economie.

Zo is alcohol verantwoordelijk voor bijna een op de tien sterfgevallen in de Europese regio van de WHO. De consumptie ervan wordt daarnaast in verband gebracht met meer dan 200 ziekten, waaronder minstens zeven soorten kanker, zoals borst- en darmkanker.

Ondanks die ernstige gezondheidsrisico's is minder dan de helft van de Europeanen zich bewust van het verband tussen alcohol en kanker, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie. Met de campagne 'Redefine alcohol', die loopt van 2 oktober tot 30 november, wil ze daar verandering in brengen.

De WHO komt daarvoor tijdens die twee maanden met "krachtige verhalen" van mensen die hun leven hebben omgegooid door op een andere manier om te gaan met alcohol. Het gaat onder meer om Kasher, een kunstenaar uit Letland die black-outs kreeg door alcohol en zich verdiepte in het effect ervan op onze hersenen en geestelijke gezondheid, en Yolanda, een transvrouw en dichteres uit Zweden.

De verhalen zetten de vele voordelen van minderen of helemaal stoppen met alcohol in de kijker. Met de focus op een betere lichamelijke en geestelijke gezondheid door betere slaap, concentratie en energie, betere relaties en een grotere waardering voor het leven in het algemeen.

"Individuele keuzes zijn belangrijk, maar niet genoeg", zegt Dr. Gauden Galea, adviseur bij WHO Europa. "In onze regio is alcohol te goedkoop, te beschikbaar en te zwaar gepromoot. We moeten een omgeving creëren waarin gezondere keuzes voor iedereen gemakkelijker zijn. Een product dat zoveel schade aanricht als alcohol zou strenger gereguleerd moeten worden. We weten wat er moet gebeuren, maar we hebben beleidsmakers nodig die prioriteit geven aan de volksgezondheid."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.