Gezonde voeding voedselbedrijven kan stukken beter (onderzoek Sciensano)

Sciensano voerde een onderzoek uit naar de engagementen van voedselbedrijven in België op het gebied van voeding, gezondheid en duurzaamheid. De resultaten variëren sterk per bedrijf en sector, maar over het algemeen scoren de bedrijven laag op het gebied van gezonde voeding en iets beter op duurzaamheid.

België kampt met overgewicht en obesitas, wat leidt tot ziektes zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziekten. Een belangrijke oorzaak hiervan is de ongezonde voedselomgeving. Bovendien draagt het voedselsysteem in België ongeveer twintig procent bij aan de totale uitstoot van broeikasgassen.

Sciensano onderzocht 33 bedrijven in vier sectoren: supermarkten, fastfoodrestaurants, producenten van verpakte voeding en producenten van niet-alcoholische dranken. De kwaliteit van hun engagementen voor gezonde voeding werd beoordeeld op zes verschillende vlakken, met input en feedback van de bedrijven zelf. Dit is de tweede keer dat deze studie is uitgevoerd, waardoor vergelijking met 2019 mogelijk is.

Beperkte vooruitgang

Volgens onderzoeker Stefanie Vandevijvere van Sciensano hebben sommige bedrijven verbetering laten zien ten opzichte van 2019, maar de vooruitgang blijft beperkt. Supermarkten tonen de beste resultaten met een gestage verbetering van de nutritionele kwaliteit van huismerkproducten, hoewel ongezonde voeding nog steeds dominant is. Fastfoodrestaurants hebben weinig vooruitgang geboekt, met beperkte verbeteringen in nutritionele informatie en een toename in het aanbod. Producenten van frisdranken en verwerkte voeding bereikten verbeteringen in etikettering, maar niet in productinhoud.

Voor duurzaamheid scoren bedrijven beter, vooral door economische voordelen zoals lagere kosten door minder energie- of verpakkingsmateriaalgebruik. Er is echter geen verband tussen scores voor duurzaamheid en gezonde voeding.

Sciensano concludeert dat aangepaste regelgeving door overheden nodig is om significante vooruitgang te boeken op gezondheidsgebied, vooral in sectoren zoals fastfoodrestaurants en reclame voor ongezonde voeding. Maatregelen zoals aanbevolen door de Hoge Gezondheidsraad zouden weinig kosten, maar een grote impact op de volksgezondheid kunnen hebben.

Deze studie past in het Europese project FEAST; ook andere Europese landen voerden soortgelijke studies uit. 

Hier vindt u de volledige studie en de scorekaarten van alle bedrijven.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.