Weekwachten wachtposten: nog vele dubbeltjes op hun kant

De werkgroep weekwachten van de medicomut leverde al heel wat cijferwerk af om de kosten te berekenen, maar er blijven toch nog flink wat onbekenden zodat een herexamen nodig is. Intussen lopen de proefprojecten verder tot het najaar en hangt er ook nog een Bvas-klacht bij de Raad van State in de lucht.

Vorig jaar zag een werkgroep medicomut - weekwacht het licht om de organisatie en de financiering daarvan te bespreken. Marc Moens (Bvas): "Er was destijds een bijkomend budget uitgetrokken voor 14 pilootprojecten, maar die 'voorlopige' projecten duren nu al bijna twee jaar en worden kennelijk 'blijvend'. Toen de huisartsen op de wachtposten het niet meer konden bolwerken tijdens covid, organiseerde men weekwachten en daarvoor wil men nu dus een financiële regeling."

Reinier Hueting (ASGB/Kartel): "De gesprekken zijn ver gevorderd, maar de werkzaamheden waren niet helemaal rond. Er is een financieel raamwerk vastgesteld, met maximale bedragen voor de wachtposten en nu is de vertaalslag nodig van de weekwachten."

Volgens het akkoord artsen-ziekenfondsen 2020 was een budget van ruim 3 miljoen voorzien om de weekwacht te ontwikkelen via bestaande projecten die maar liepen tot 30 juni van dit jaar. De werkgroep Weekwacht formuleerde nu een aantal financieringsvoorstellen en mogelijke criteria voor de organisatie van de weekwacht vanaf 1 juli 2021 waaraan zowel de bestaande als de nieuwe projecten weekwacht zullen moeten voldoen.

56u

Op basis van 14 proefprojecten van de afgelopen maanden werd bekeken of dit klopt qua standaardisering als een wachtpost 56u weekwacht zou doen.

Voor extern vervoer komt men op jaarbasis tot een maximumbedrag (externe firma + chauffeur) van ruim 96.000 euro. Het maximumbedrag voor intern vervoer met auto’s en chauffeurs in loondienst in de wachtpost, bedraagt bijna 67.000 euro.

Ook het onthaal heeft een kostprijs: rum 94.000 euro voor 1,7 VTE/week. Daarnaast moet men geld voorzien voor coördinatie (ruim 12.000 euro per jaar) en administratie (ruim 8.000 euro per jaar). Hierop zit nog een mogelijk surplus bij mogelijk plaatselijke uitbreidingen.

Huur en nutsvoorzieningen meegeteld komt er nog een surplus bij van 5.500 euro per jaar en voor onderhoud moet je rekenen op een maximum van 4.000 euro per jaar. Allerhande andere forfaitaire kosten zullen wellicht uitkomen in de buurt van 2.500 euro per jaar. 

Zo komt men voor de weekwacht uit op twee mogelijke kostenplaatjes:

  • een budget met intern vervoer en forfait “andere kosten” dat gelijkstaat met bijna 194.000 euro.
  • een budget met extern vervoer en forfait “andere kosten” dat ruim 223.000 euro omvat.

Conclusie van de werkgroep Weekwacht: dit laatste maximumbedrag is nodig om een  wachtpost te hebben die zelf kan beslissen over het type vervoer. Maar wel met dien verstande dat nog niet duidelijk is hoe het zit als meerdere wachtposten in het spel zijn.

Criteria

Wat de weekwachtpostcriteria betreft, die zijn eigenlijk tamelijk klassiek en voor een stuk afleidbaar van de wachtposten: aantal inwoners per wachtpost, de oppervlakte van het werkingsgebied, bevolkingsdichtheid. Maar verder ook de zones met een huisartsentekort en de werking van 1733 zijn factoren, net als het feit of de wachtpost dichtbij een ziekenhuis ligt met spoeddienst. Tot slot moet men ook rekening houden met het feit of er een naburige huisartsenwachtpost met weekwacht functioneert.

Verlenging

Nog enkele vragen dus die men moet beantwoorden en een en ander dient verder verfijnd te worden vooraleer definitief voorstel te beslissen in de medicomut. Dat huiswerk moet klaar zijn tegen het najaar. Intussen worden de huidige proefprojecten verlengd tot einde september. Het kostenplaatje daarvoor: bijna 575.000 euro extra waardoor voor dit jaar ruim 1,7 miljoen opzijgezet is op het beschikbare budget van ruim 3 miljoen voor de weekwacht 2021.

Cruciaal te beantwoorden vraag is ook of men wachtposten na 23u, in het holst van de nacht, moet laten samenwerken en zo ja, hoe groot een dergelijk gebied kan zijn: hoe ver mag een patiënt rijden om een wachtpost te bereiken? En wat als hij een spoeddienst van een ziekenhuis voorbij moet rijden? 

'Niet dogmatisch'

Reinier Hueting meent dat de criteria 'nader onderzoek' verdienen 'om perverse effecten te vermijden: cfr. grootte bevolking, bevolkingsdichtheid, triërende 1733… "Na 23u is er bij huisartsenwachten niet zo’n grote activiteit als er goed getrieerd wordt. 'Moet je daarvoor alle structuren openhouden?', kan men zich afvragen. We hoeven niet dogmatisch te zeggen dat alles naar de huisartsen moet. Rijdende huisartsenwacht dienen wel te blijven voor dat gebied dat wat groter is."

'Volle vrijheid'

Bvas zegt bij monde van dokter Moens  dat de lokale kringen de volle vrijheid moeten genieten om wachtdiensten te organiseren, "en de indruk bestaat dat de overheid die vrijheid niet wil geven wat blijkt uit de kwaliteitswet. Die wet is nu een jaar uitgesteld, wat iedereen wat meer respijt geeft. Intussen loopt immers ook nog een klacht bij de Raad van State van ons tegen de samenwerkingsverbanden die men wil installeren. En daarvan maken ook de wachtposten deel uit. Wellicht is er een uitspraak van de Raad van State vooraleer definitief beslist wordt."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.