Wachtposten: naar een verhoging van de beschikbaarheidsvergoedingen

De kwestie van de wachtdiensten voor huisartsen komt onvermijdelijk weer ter sprake tijdens de begrotingsonderhandelingen. Voor Jean-Noël Godin, directeur van de GBO (Kartel), "is één eis van het Kartel zeer uitgesproken: het budget voor wachtposten uit de post "artsenhonoraria" halen, en de beschikbaarheidsvergoedingen in de post "artsenhonoraria" laten. Het best moment hiervoor lijkt als de functionele samenwerkingsverbanden starten.

Momenteel is besloten dat de functionele samenwerkingsverbanden die financiering krijgen voor alle wachtposten op zijn vroegst tussen 1 juli 2023 en uiterlijk op 1 januari 2024 moeten worden ingevoerd. Maar GBO/Kartel zal vragen één enkel tijdstip vast te stellen voor de start van alle functionele samenwerkingsverbanden: 1 januari 2024.
Waarom? "Het is ingewikkeld om twee financieringsmodellen tegelijk te hebben. Bovendien moet ervoor worden gezorgd dat de functionele samenwerkingsverbanden het gehele grondgebied bestrijken en dat er geen overlappingen zijn." Ter herinnering: alle wachtposten hebben tot 31 maart 2023 de tijd om hun voorstel in te dienen. 

De kwaliteitswet

"Vanaf de begroting 2024 is het de bedoeling dat het budget voor "wachtposten" uit het budget artsenhonoraria wordt gehaald (met uitzondering van de beschikbaarheidshonoraria), zodat op dat moment een grote herwaardering van de beschikbaarheidshonoraria kan worden doorgevoerd, aangezien de manier waarop artsen in functionele samenwerkingsverbanden werken niet meer dezelfde zal zijn als in de huidige wachtposten. Bovendien legt de kwaliteitswet alle artsen een beschikbaarheidsdienst op". Dat sluit een verhoging van de beschikbaarheidsvergoedingen vanaf 2023 geenszins uit, een eis die de GBO al lang op tafel legt.

Hetzelfde salaris

Er zijn nog twee andere redenen voor deze aanpak: "Het indexeringsmechanisme dat geldt voor zorgaanbieders is goed wanneer de inflatie afneemt, maar niet wanneer ze toeneemt, omdat het een indexering met een enorme vertraging oplevert. Zo was de 2% die afgelopen juni werd toegekend niet voldoende om de reële kosten te dekken met de 10% inflatie van 2023. Hoewel GBO/Kartel pleit voor een wijziging van het indexeringssysteem voor zorgverleners (en artsen in het bijzonder), is het perverse effect van het huidige systeem nog groter voor wachtposten, aangezien het aandeel van salarissen en energiekosten in een wachtpost (en later in de functionele samenwerkingsverbanden) nog groter is dan in een huisartsenpraktijk. 

De tweede reden is dat alle federaal gefinancierde gezondheidswerkers tegenwoordig onder de regeling van het paritair comité 330 vallen, maar dat dit niet systematisch of verplicht het geval is voor wachtdiensten. De schalen van het PC 330 (en het IFIC-model) zijn echter veel gunstiger voor werknemers die "onregelmatige" uren werken, wat per definitie de meerderheid is in een wachtpost. Het is derhalve noodzakelijk om alle oproepbare functies te verplichten dat PC 330 te respecteren, zoals de andere federale sectoren (ziekenhuizen, thuiszorg, medische huizen), en dienovereenkomstig te financieren.." 

Medisch coördinator

"Wij vragen ook om een medisch coördinator naast de algemeen coördinator van de functionele samenwerking en om de financiering van deze medisch coördinator."
Tot slot wordt er op verschillende niveaus verder gewerkt: "Er is een werkgroep 'het platform voor wachtbegeleiding' dat regelmatig bijeenkomt onder het voorzitterschap van Frank Lippens. Deze werkgroep maakt goede vorderingen en er is interessant overleg tussen Franstaligen en Nederlandstaligen. 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.