Wachtposten: hulp is onderweg

Op de medicomut van afgelopen maandag stond één hoofdpunt op het programma en dit item belooft nog even de agenda te domineren: de steun aan de huisartsenwachtposten. Enkele maatregelen op korte termijn werden nu al genomen. Tegen 2024 moet alles dan definitief rechtgetrokken worden via een actieplan.

Dat flink wat wachtposten in moeilijk vaarwater zitten, bleek al eerder door aangekaarte problemen als stijgende loon- en werkingskosten en (te) krappe budgetten. Daarom vat men de koe bij de horens.

De aanpak ziet er enigszins geschematiseerd zo uit:

1.     De wachtposten kregen de mogelijkheid om een one shot te bekomen voor 2022 door een dossier in die zin in te dienen. In totaal werd er - door alle wachtposten samen -  een bedrag van ruim 343.000 gevraagd. Daarvan wordt ruim 237.000 effectief toegekend. Het verschil dat niet toegekend wordt, heeft te maken met het feit dat het gevraagde niet met indexverhogingen te maken heeft en/of met andere rubrieken.

2.     Er wordt op de toegekende werkingsbudgetten van 2023 een verhoging van 2 x 2% toegepast voor de volgende rubrieken: onderhoud hardware en software, tarificatie, huur + nutsvoorzieningen, onderhoud, coördinatie-administratie, onthaal en vervoer.

3.     Ook voor de weekwacht 2023 komt er een verhoging van 2 x 2% voor de volgende rubrieken: huur + nutsvoorzieningen, onderhoud, coördinatie-administratie, onthaal en vervoer.

4.     Wat betreft de vaste operationele kosten wordt er flexibiliteit geboden in die zin dat zij voor 2023 in één rubriek samengebracht worden waarbij budgetverschuivingen tussen de subrubrieken (kantoormateriaal, verzekeringen, betaalterminal, boekhouding, sociaal secretariaat, enz.) toegelaten worden.

Syndicaten eendrachtig

Alle syndicaten zijn het er roerend over eens dat snel en efficiënt reageren zich opdringt. Zo stond er (nog deze week) een overleg gepland met alle daarvoor noodzakelijke overheden voor de verdere implementering van 1733.

Er wordt gevraagd dat de wachtposten hun financiële noden en tekorten concreet zouden maken aan de hand van objectieve cijfers, dit zowel voor 2023 als naar 2024.

"Wat dat laatste betreft, hebben wij bij ASGB/Kartel al van meerdere wachtposten begrepen dat er wat de vaste operationele kosten betreft, een verhoging nodig is", reageert dr. Creemers, voorzitter huisartsen ASGB. "De kans is reëel dat daar binnen de huidige budgetten geen centen meer voor gevonden worden. Daarom heeft ASGB/Kartel het denkspoor aangekaart om hiervoor centen te gaan halen bij het budget van 16,5 miljoen dat voorzien is in 2023 voor de ondersteuning van de huisartsenpraktijken. Die maatregel moet immers nog ‘from scratch’ uitgewerkt worden, wat tijd zal vragen, en zo gaat er zeker niks verloren."

“De dienst van het Riziv zal ook een concrete herberekening maken voor alle wachtposten vóór 6 maart 2023 (de volgende medicomut, red.)”

Roel Van Giel (AADM) merkt op dat er structurele fouten zitten in het financieringskader van de wachtposten. “Tussen wachtposten van 300.000 en 80.000 patiënten bestaat geen verschil in financiering. Daardoor wordt een en ander scheefgetrokken tussen grote en kleine wachtposten. Het dossier is dus zeker nog niet helemaal van de baan. Medicomutvoorzitter Jo De Cock werkt aan een actieplan. Uitgangspunt: voor welke wachtposten bestaan nog specifieke problemen? Onderling bestaat immers een sterke diversiteit. Het wordt moeilijk om voor alle wachtposten een eenvormige oplossing te vinden. Vandaar de poging tot individuele aanpassingen.”

Ik pleitte ervoor om vanaf 2024 te starten met een nieuw financieringskader wachtposten en zo de mankementen weg te werken.” Van Giel geeft ook een pluim aan Frank Lippens die op dat vlak al goed werk verrichtte ‘in alle discretie’.

Ook Jos Vanhoof (Vlaams Artsensyndicaat Vas) is tevreden met de flexibiliteit die het Riziv in de gegeven omstandigheden aan de dag legt. “We evolueren in de goede richting.” Pijnpunten voor hem blijven het lage werkingsbudget dat niet volstaat als we laagdrempelige lokale zorg willen garanderen. “Een inventarisering dringt zich op van het actuariaat. Dat moeten we voor de toekomst beter uitwerken. En we hebben een optimaal fase 2 triagesysteem nodig.”

Dat brengt hem tot de problemen van het oproepnummer 1733. Zolang dat niet naar behoren werkt, moet de overheid de dubbele onthaalfunctie in wachtposten garanderen. “Nu loopt de wachttijd op tot tussen 20 en 30 minuten vooraleer een respondent antwoord krijgt.”

Hij vergelijkt met enkele decennia geleden toen alles veel kleinschaliger was: “Ik denk niet dat ik toen meer dan een of twee oproepen gemist heb. Maar voor een wachtpost die 110.000 patiënten dekt, kan dat niet meer. Het is vergelijkbaar met het verschil tussen de vroegere kruidenier en de huidige supermarkt. Die laatste is nu eenmaal onpersoonlijker en grootschaliger.”

Het ASGB/Kartel zette nog druk om de flexibiliteit voor vaste operationele kosten (meer budgetverschuivingen mogelijk) die nu gehanteerd zal worden voor 2023, permanent te maken en nog te verruimen. Met de dringende vraag om het overlegplatform voor de wachtposten nieuw leven in te blazen.

Tot slot dringen alle syndicaten aan op de automatische indexering van de middelen.

> "Overheid laat artsen stikken voor problemen 1733"

> AADM blij met toegezegde steun wachtposten

> ASGB/Kartel waardeert extra steun wachtposten

> Dubbel onthaal in wachtposten verder gefinancierd (Bvas)

> Jan Stroobants blikt terug op kwarteeuw spoed

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.