Verzekeringssector heeft informatiebrochure klaar rond medische expertise

Een medische expertise ondergaan, bijvoorbeeld na een verkeersongeval of een geval van agressie, zorgt bij heel wat patiënten voor ongerustheid. Men weet vaak niet wat men kan verwachten. Om het onderzoek zo sereen mogelijk te laten verlopen, heeft de verzekeringssector met de artsenverenigingen een duidelijk en transparant kader afgesproken. De patiënt krijgt op zijn beurt een brochure met meer uitleg ter beschikking.

Medische expertises zijn belangrijk voor de uitvoering van een verzekeringscontract, bijvoorbeeld na een arbeidsongeval. Deze expertise - die uitgevoerd wordt door een onafhankelijke raadgevende arts - stelt de verzekeraar immers in staat om de medische situatie van een patiënt objectief in te schatten en de patiënt correct te vergoeden. Jaarlijks worden minstens 25.000 mensen opgeroepen voor een medische expertise.

De raadgevend arts heeft niet altijd een duidelijk profiel bij de patiënt. Vandaar een taakomschrijving in de brochure en een verduidelijking: deze arts is aangesteld door de verzekeraar en mag niet verward worden met:

• een controlearts van de werkgever,

• een raadgevend arts van het ziekenfonds,

• een arts die door een gerechtshof of rechtbank is aangesteld,

• een arbeidsarts.

Voor het eerst heeft Assuralia, de beroepsfederatie van verzekeraars, een aantal richtlijnen geformaliseerd in samenwerking met de beroepsverenigingen van raadgevende artsen (Abefradoc en Benevermedex). "De bedoeling is om een transparant verloop en empathische opvolging van de medische expertise te garanderen ten voordele van elke patiënt die langsgaat bij een raadgevend arts", klinkt het. De nadruk ligt op het welzijn van de patiënt, de informatieplicht van de arts en een transparant medisch proces. 

Duidelijk is ook vermeld dat de raadgevend arts geen therapeutische, maar een evaluatierol vervult.

Wat die informatieplicht betreft: er is bijvoorbeeld vermeld voor de patiënt dat de raadgevend arts geen therapeutische rol vervult, maar een evaluatierol. Verder vermelden de richtlijnen dat het soms raadzaam kan zijn om de kopie van het medisch verslag aan het slachtoffer te bezorgen via diens behandelend arts.

De richtlijnen, zowel voor, tijdens als na het onderzoek, werden aan alle leden van de beroepsverenigingen overgemaakt.

Zo mag de patiënt zich tijdens de expertise laten bijstaan door een vertrouwenspersoon of een arts naar keuze. De raadgevende artsen engageren zich om tijd te nemen vragen van patiënten te beantwoorden en zich uit te drukken in klare taal. Verzekeraars van hun kant engageren zich om duidelijk uit te leggen hoe de vergoedingsprocedure verloopt. Na afloop kan de patiënt steeds een kopie van het medische verslag opvragen. Patiënten die dat willen, kunnen de expertise steeds betwisten via de geijkte kanalen. Ook daarover geeft de brochure meer informatie. De brochure zelf vindt u hier terug.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.