Slimme UV-tattoos waarschuwen festivalgangers van zodra het tijd is om zonnecrème te smeren

Bijvoorbeeld op festivals beschermen Belgen zich onvoldoende tegen de zon. Vanuit die vaststelling organiseert AG Insurance deze zomer een sensibiliseringscampagne via een innovatieve en ludieke actie: festivalgangers helpen zich te beschermen tegen UV-straling via tattoos die oplichten wanneer zonnecrème nodig is.

Zo wisten de jonge fans van Samson en Marie, Mega Mindy en Nachtwacht (en hun ouders) afgelopen weekend op Beveren Buiten precies wanneer ze zich naar de smeerpalen op het festivalterrein moesten begeven. Daar konden ze gratis zonnecrème smeren.  

Bewustwordingscampagne op festivals

Volgens Stichting tegen Kanker treft huidkanker maar liefst 1 op de 5 Belgen (1) in de loop van zijn leven. Toch blijkt uit onderzoek van AG Insurance dat de helft van onze bevolking zich onvoldoende insmeert (2). Vanuit zijn sensibiliseringsrol wil AG hier iets aan doen. Daarom trekken medewerkers van AG deze zomer naar de festivalweides, om bezoekers bewust te maken van het belang van zonnebescherming. Zo deelden teams zondag, op de familiedag van Beveren Buiten, unieke tattoos uit die oplichten bij contact met hoge UV-straling. Van zodra de vlammetjes in de tattoo door de zon oplichtten, wisten de ouders dat het tijd was om hun kinderen en zichzelf in te smeren.  

De tijdelijke tatoeages, gemaakt van speciale inkt, zijn versierd met vlammetjes die zichtbaar worden in de volle zon en bijna onzichtbaar blijven in de schaduw. Het oplichten van de vlammetjes is voor de festivalgangers het signaal om hun zonnecrème boven te halen, of om zich te begeven naar één van de drie intelligente smeerpalen die verspreid staan over het terrein. De palen bieden naast gratis zonnecrème met een beschermingsfactor van SPF 30 ook live advies gebaseerd op de intensiteit van de zon.  

Naar aanleiding van zijn 200-jarig jubileum zet AG Insurance zijn maatschappelijke rol als verzekeraar in de verf. Het uitdelen van de UV-tattoos ter preventie van huidkanker vormt hiervan een mooi voorbeeld.  

[1] Stichting tegen Kanker: https://kanker.be/resource/het-aantal-huidkankers-stijgt-maar-de-ene-huidkanker-is-de-andere-niet/  

[2] AG Insurance: https://newsroom.aginsurance.be/enquetezonnecreme/

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.