Elke druppel alcohol verhoogt het risico op ernstige ziekten. Toch blijft de bevolking zich grotendeels onbewust van die risico's. Om de negatieve impact van alcohol op de gezondheid nogmaals duidelijk te maken, doet hij opnieuw een aantal aanbevelingen om de schade van alcohol te beperken.
In januari 2023 concludeerde de Wereldgezondheidsorganisatie nog dat er geen niveau van alcoholgebruik bestaat dat veilig is voor de gezondheid. Zelfs licht of matig gebruik verhoogt het risico op ernstige ziekten.
Belangenconflicten
De Hoge Gezondheidsraad stelt vast dat de risico's van alcoholgebruik niet goed gekend zijn in onze samenleving. "Om ervoor te zorgen dat mensen een weloverwogen keuze kunnen maken, moet correcte en heldere informatie beter doorstromen. Slogans die de industrie vandaag gebruikt, benadrukken de gevaren van alcoholgebruik niet genoeg en zorgen zelfs voor verwarring. Omwille van duidelijke belangenconflicten, ijvert de Hoge Gezondheidsraad ervoor om de industrie geen plaats te geven bij de uitwerking van het alcoholbeleid. In feite pleit de Hoge Gezondheidsraad al sinds 2018 voor een verbod op alcoholmarketing en -reclame over de hele lijn. Het is de meest effectieve methode om alcoholgerelateerde schade te beperken", zo klinkt het.
Zolang men toch nog reclame toelaat, wil de Hoge Gezondheidsraad wettelijke beperkingen invoeren, zowel wat betreft volume als inhoud. "Alcohol is namelijk geen normaal gebruiksproduct. De consumptie houdt ernstige gezondheidsrisico's in. Om dat bewustzijn te vergroten, pleit de Hoge Gezondheidsraad ervoor om waarschuwingsboodschappen toe te voegen aan alle reclame- en marketingelementen."
Diverse boodschappen
Na het verzamelen van beste praktijken op dit gebied stelt de HGR verscheidene boodschappen voor die met doelgroepen moeten worden getest om te bepalen met welke boodschappen dit doel het best kan worden bereikt, alsook een roulatiesysteem binnen deze boodschappen. Er worden ook voorwaarden vastgesteld om de zichtbaarheid van deze boodschappen te waarborgen.
Daarnaast beveelt de HGR aan om deze gezondheidsboodschappen ook verplicht te stellen op de etiketten van alcoholproducten. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) is verplichte etikettering van alcohol een essentiële strategie voor de volksgezondheid. Op deze etiketten moet ook andere informatie duidelijk zichtbaar worden vermeld, zoals het aantal standaardglazen, de voedingswaarde en de energiewaarde, de wettelijke minimumleeftijd om alcohol te drinken (als die voor alle alcoholhoudende dranken wordt verhoogd tot 18 jaar) en een verwijzing naar een website met allerlei informatie (wetenschappelijke basis, advies over risicovermindering, doorverwijzing naar hulp).
De Hoge Gezondheidsraad herhaalt ook zijn aanbeveling uit 2018 om de leeftijdsgrens voor álle alcoholische dranken (inclusief bier en wijn) te verhogen naar 18 jaar.
Tot slot pleit de Hoge Gezondheidsraad nogmaals voor de invoering van een wettelijk prijsbeleid. "De Raad is voorstander van een minimumprijs per alcoholeenheid. Dit betekent dat er per dosis alcohol (10 gram ethanol) een bodemprijs wordt vastgelegd. Verkoop onder die prijs is dan verboden", luidt het nog.