UPPAD: only once principe voor administratieve gegevens

Met UPPAD (Unique Portal for Professionals for Administrative Data) kunnen artsen - net als de andere zorgverleners in KB 78 - hun persoonlijke en professionele gegevens raadplegen omdat ze bekend zijn bij  meerdere bevoegde autoriteiten (Riziv, FOD Volksgezondheid, de gemeenschappen ...). De applicatie is een "venster" om de administratieve info, gegroepeerd door de diverse overheden, in een gemeenschappelijke database te bekijken en indien nodig bij te werken.

Het is niet eenvoudig voor een Belgische arts om een ​​van de officiële instellingen op te sporen als hij er contact mee wil opnemen voor de meest uiteenlopende zaken: vragen zoals het verkrijgen van een visum of erkenning, een premie aanvragen, accreditatieregeling... Verandert hij of zij iets in zijn praktijk (bv. het adres) dan zakt de moed hem of haar al op voorhand in de schoenen wegens de administratieve lijdensweg. De veilige applicatie "UPPAD" (unieke portal voor professionals voor administratieve gegevens) wil dat alles net vereenvoudigen.

"Tot voor kort gebruikte elke overheid haar eigen databank. Om de efficiëntie en kwaliteit te verbeteren, besloten alle Belgische gezondheidsautoriteiten om de administratieve gegevens [van zorgaanbieders] te koppelen in één database ", heet het. En professionals hebben nu via UPPAD toegang tot de inhoud van deze databank (met de betreffende inhoud natuurlijk). Voor sommige elementen kunnen ze zelf correcties aanbrengen. De applicatie maakt het ook mogelijk om sommige administratieve processen zelf elektronisch in te leiden.

De arts kan een verbinding maken met UPPAD via www.uppad.be of via het eHealth-portaal. Hij identificeert zich door zijn elektronische identiteitskaart (en zijn pincode), of via een gebruikersnaam en wachtwoord. Het systeem bestaat uit drie hoofdonderdelen: persoonlijke gegevens, bedrijfsgegevens en "nuttige informatie en toepassingen".

Het eerste blok bevat persoonlijke gegevens, die de arts niet alleen kan wijzigen. Het moet door een formulier 'Verzoek om informatie' gaan en het is de administratie die ervoor zorgt dat het nodige gebeurt. Dit formulier is sowieso vereist als de arts in zijn profiel een probleem aantreft dat hij zelf niet kan corrigeren (°).

Het tweede blok behandelt de professionele gegevens, die zijn onderverdeeld in verschillende hoofdstukken: contactadres, diploma, visum, goedkeuring, Rizivnummer, accreditering, status op het niveau van de overeenkomst ... De arts kan bepaalde gegevens rechtstreeks aanpassen.

Ten slotte bevat de sectie "nuttige informatie en toepassingen" links naar informatiesites over bijvoorbeeld visumaanvragen of accreditering. Ze biedt de arts ook links naar applicaties waarmee hij of zij administratieve procedures elektronisch kan uitvoeren of online financiële gegevens en premium-applicaties kan beheren.

Lezers die de mogelijkheden van UPPAD willen verkennen voordat ze aan de slag gaan, zullen meer details vinden in een pdf van ongeveer tien pagina's die door het eHealth-platform beschikbaar wordt gesteld.

 

(°) Het Riziv meldt dat, wanneer gegevens tussen de verschillende instanties zijn gelinkt, nog fouten zijn ontstaan, al zijn de meeste gecorrigeerd, "maar het is mogelijk dat er problemen blijven bestaan". Sommige gegevens kan u zelf wijzigen door de link te volgen (rechtstreeks of via het tabblad "Verzoek om informatie").

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.