Patiëntenrechten: 8 x 2 minuten om de essentie te herhalen

De cel Patiëntenrechten van de FOD Volksgezondheid zet 8 minifilmpjes online, met de vraag deze ruim te verspreiden. Rode draad doorheen de filmpjes: de wet op de Patiëntenrechten uit 2002 beter bekend maken. Stuk voor stuk wijzen de filmpjes op het partnership dat moet ontstaan tussen arts en patiënt. Suzanne kan bijvoorbeeld vrij haar huisarts kiezen. Maar wat verwacht de zorgverstrekker ervoor in de plaats?

De 8 video’s over patiëntenrechten werden enkele dagen geleden online geplaatst. De eerste 7 filmpjes illustreren zeer concreet de verschillende patiëntenrechten zoals ze beschreven worden in de wet van 22 augustus 2002: vrije keuze van zijn arts, geïnformeerd worden over zijn gezondheidstoestand, vrij toestemmen in een tussenkomst na voorafgaande informatie, ontvangen van een kwaliteitsvolle dienstverstrekking, kunnen rekenen op een zorgvuldig bijgehouden patiëntendossier, verzekerd zijn van de bescherming van zijn intimiteit, neerleggen van een klacht bij een ombudsdienst. Bij dat laatste wordt een onderscheid gemaakt tussen de weg die gevolgd moet worden wanneer men ontevreden is bij een ziekenhuisarts dan wel bij een arts die ambulant werkt. De laatste film is meer specifiek gewijd aan de vertegenwoordiging van de patiënt die, ten persoonlijke titel, niet meer in staat is zijn rechten te verdedigen.

De filmpjes zijn kort (ongeveer 2 minuten) en worden gespeeld door acteurs die begeleid worden door een voice-over, tekeningen en logo’s in steeds weerkerende groene en oranje tinten en sleutelboodschappen die op het scherm verschijnen. Ze zijn opgebouwd als kleine verhaaltjes van patiënten die in contact komen met een heel gamma aan zorgverstrekkers, dus niet alleen artsen. 

Het recht om vrij zijn zorgverstrekker te kiezen bijvoorbeeld, wordt uitgelegd aan de hand van een scenario waarbij een jongedame, Suzanne, twijfelt tussen verschillende huisartsen. Nabijheid, reputatie, geslacht, beschikbaarheid en luisterbereidheid, stiptheid, nauwgezet in het bijhouden van een dossier, enz. Iedereen heeft zo zijn prioritaire criteria, zegt de verteller. Maar Suzanne heeft ook plichten ten aanzien van de huisarts die ze uiteindelijk zal ‘uitkiezen’: op tijd komen bij een afspraak, telefoneren in geval van verhindering, gedetailleerd verslag uitbrengen over de eigen gezondheid en over voorgaande behandelingen, twijfel uiten en vragen stellen, enz. Dat leidt tot een leitmotiv dat in elke module weerkeert: “In een goede relatie weet je wat je aan mekaar hebt.”

Ruime verspreiding

De FOD Volksgezondheid hoopt op een ruime verspreiding van de filmpjes en nodigt iedereen uit ze te delen met “leden, klanten, partners, collega’s, enz.” Bovendien suggereert de overheidsdienst om de video’s als ludiek hulpmiddel te gebruiken “in het kader van colloquia, conferenties, vormingen, bijeenkomsten en waarom niet tijdens een vorming of een debat over het thema rechten en plichten van de patiënt”. Voor wie zich verder in de problematiek wil verdiepen, verwijst de FOD naar de website www.patientrights.be

De video’s kunnen bekeken worden op het You Tube-kanaal van de FOD.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.