De Koninklijke Academie voor Geneeskunde van België (KAGB) stelde, samen met haar Franstalige zusterinstelling, pijnpunten vast in de opleiding palliatieve zorg aan de Belgische faculteiten geneeskunde: te veel variatie, te weinig praktijklessen, zeer heterogene achtergrond en klinische ervaring docenten.
De Academies formuleerden in hun gemeenschappelijk advies een aantal aanbevelingen ter optimalisatie van de opleiding van artsen in de palliatieve zorg, met als drievoudig doel:
1. Het vereiste expertiseniveau in de palliatieve zorg in ons gezondheidszorgsysteem te bepalen. De Academies pleiten voor drie opleidingsniveaus, met specifieke vaardigheden en toepasbaar in verschillende zorgomgevingen.
2. De desbetreffende eindtermen voor de master in de geneeskunde (zes jaar) op te stellen. Dit deel bevat een gedetailleerde beschrijving van de eindtermen die defaculteiten geneeskunde moeten implementeren zodat de aanbevolen expertiseniveaus in ons gezondheidszorgsysteem gerealiseerd kunnen worden.
3. Deze onderwijsdoelstellingen in de faculteiten geneeskunde te implementeren, en dit aan de hand van concrete, praktijkgerichte aanbevelingen.
Wat het expertiseniveau betreft (drie opleidingsniveaus), dat ziet er als volgt uit:
- Niveau 1: bachelor-masteropleiding (palliatieve zorgbenadering): kernvaardigheid van elke arts die in een ziekenhuis werkt.
- Niveau 2: master na master of postgraduaatopleiding (algemene palliatieve zorg): te behandelen in de curricula voor huisartsen en alle andere klinische specialismen, zoals radiotherapie, pneumologie, gastro-enterologie, pediatrie, geriatrie, cardiologie, oncologie, hematologie, gynaecologie, neurologie, nefrologie, urgentiegeneeskunde en intensieve zorgen. Pathologiespecifiek.
- Niveau 3: academische positie (specialisten palliatieve zorg): gespecialiseerde palliatieve zorgdiensten. Het onderwijsbeleid op dit niveau is complex en vereist aanzienlijke investeringen in wetenschappelijk onderzoek en interuniversitaire en internationale academische opleidingen. Dit beleid zou leerstoelen palliatieve zorg moeten creëren aan universiteiten en in universitaire ziekenhuizen, onderzoeksprogramma’s ontwikkelen, beroepsverenigingen en vaktijdschriften oprichten en conferenties organiseren, maar ook doctoraatsprogramma’s palliatieve zorg ontwikkelen.
Het volledige advies leest u hier.