Op 18 januari meldt het Agentschap Zorg en Gezondheid ons dat alle nog openstaande Impulseo-dossiers voor 2015 intussen uitbetaald zijn, op een kleine 30 na. De onkosten voor 2016 kunnen alvast bij de Vlaamse Overheid worden aangegeven.
In de eerste dagen van januari meldde de Bvas dat een aantal dossiers aangaande de Impulseo-toelage voor personeelskosten nog niet waren uitbetaald. Bvas-voorzitter Moens maakte zich zorgen dat er geen geld was en dat Impulseo misschien zelfs helemaal zou verdwijnen.
De Vlaamse overheid, die op 1 januari 2016 de bevoegdheid over Impulseo heeft overgenomen van het federale niveau, ontkende dat. Uitgelegd werd dat er sprake was van een achterstand, gerelateerd aan de administratieve overlast in de fase van overdracht. Dat kon u al lezen in een vorig bericht.
Nu zegt het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid dat de achterstand ingelopen is. Het saldo van een kleine 30 dossiers heeft te maken met ontbrekende bewijsstukken.
De aanvragen voor tussenkomst in de onkosten gedragen tijdens het jaar 2016 kunt u indienen tot 23 juni 2017. “We willen alle praktijken vragen om hun dossier zo snel mogelijk in te dienen, bij voorkeur in januari of februari”, klinkt het met enige voorzorg in de jongste nieuwsbrief van Domus Medica.
Meer informatie over de toelage vindt u op de site van het Agentschap (klik hier). U kunt ook rechtstreeks naar de pagina over de aanvraag gaan.
Ten slotte nog dit: wat eens Impulseo II en III heette, wordt sinds de overdracht bestempeld als ‘Tegemoetkoming voor een onthaal- en administratief bediende voor een huisarts’.