Sinds 1 september 2018 startte de eerste fase om de wachtactiviteit door de huisartsenwachtposten te registreren. Door deze registratie kan het stelsel van beschikbaarheidshonoraria voor huisartsen wijzigen.
Daarnaast is de registratie noodzakelijk om het beleid rond de niet-planbare zorg en de huisartsenwachtdiensten in het bijzonder met realiteitsgetrouwe informatie te onderbouwen.
Wat houdt de eerste fase in? De info over de wachtactiviteit van de huisartsenwachtposten tijdens weekends en feestdagen moet dan meegedeeld worden. De registratieperiode duurt van 1 sep
Het organisatiemodel is zo ontwikkeld dat het de bijkomende werklast voor de individuele huisartsen van wacht zoveel mogelijk beperkt, luidt het. De overheid roept de huisartsen op om hierin samen te werken, zodat ze op basis van accurate informatie correct kan beslissen over de financiering van de niet-planbare zorg, rekening houdend met de belangen van de bevolking en de zorgverleners.
De huisartsenwachtposten ontvingen in de eerste helft van augustus de instructies voor het goede verloop van deze opdracht. De administraties van de FOD Volksgezondheid en het Riziv (verenigd in de Interadministatieve cel) enerzijds en de coördinatoren wacht anderzijds, hebben deze instructies grondig overlegd. Bij het opstellen van de registratie kunnen de wachtposten trouwens steeds een beroep doen op de coördinator wacht voor hun gewest.
Tweede fase
In een latere tweede fase volgt dan de registratie van de wachtactiviteit tijdens de week en in de huisartsenzones waar geen wachtpost actief is. Die fase start op 1 januari 2019 en duurt tot 31 maart van dat jaar.
Laatste reacties
Willem Denys
06 september 2018En de wachtposten aan de kust? De registratie loopt vanaf 1 september maar in de zomer zijn er tot 100.000 personen meer in het wachtgebied. Hoe zal die werkbelasting medeverekend worden?