Sinds 1 juli is er een nieuwe aanvraagprocedure voor personen met een handicap van kracht. De nieuwe procedure betekent een vereenvoudiging voor de aanvrager, maar voor de huisarts zit er een addertje onder het gras. Domus Medica heeft er de vinger op gelegd.
De ingewikkelde papieren aanvraag voor personen met een handicap wordt vervangen door een kortere online vragenlijst. De betrokkenen kunnen voortaan zowel tegemoetkomingen als andere maatregelen zoals parkeerkaarten online aanvragen. Daarvoor loggen ze in op www.myhandicap.belgium.be. Indien nodig, kunnen ze hulp zoeken bij de gemeente, het OCMW, het ziekenfonds of de Directie-generaal Personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid.
De patiënt geeft de naam van zijn behandelend arts op via de online vragenlijst. De Directie-Generaal Personen met een handicap zal rechtstreeks contact opnemen met de aangeduide arts om de medische informatie op te vragen. Als de arts een eHealthBox heeft, zal hij de gevraagde informatie communiceren via een elektronisch formulier. Wie geen eHealthBox heeft, krijgt de documenten per post.
“Het is dus niet langer nodig om documenten af te drukken om ze te laten invullen door een arts. Zo verloopt het indienen van een aanvraag sneller, persoonlijker en eenvoudiger”, kan men lezen op de online informatiepagina’s van de FOD Sociale Zekerheid).
Domus Medica merkt op dat geen enkel document er de patiënt toe verplicht naar de huisarts te gaan op het ogenblik dat de aanvraagformulieren moeten worden ingevuld. In de communicatie die de FOD naar de bevolking verspreidt, staat niet meer dan: “Heeft je arts geen recente informatie over je medische situatie, dan maak je het beste een afspraak bij hem of haar.” Een e-mail die recent naar de huisartsen werd verspreid, meldde: “Uiteraard blijft u de mogelijkheid behouden uw patiënt uit te nodigen voor een onderzoek om de meest recente medische informatie te kunnen bezorgen.”
Domus Medica communiceert hierover intensief met de FOD Sociale Zekerheid. “Wij willen als huisartsen niet gratis elektronische documenten invullen. We zullen dat de patiënten ook niet gewoon maken”, zegt de koepel. Domus stelt bovendien dat het niet de bedoeling kan zijn dat de huisarts zijn patiënt contacteert om hem op een consult uit te nodigen. De aanbeveling van Domus luidt om de formulieren in te vullen als de patiënt om één of andere reden zelf op consult komt.
Het hierboven beschreven systeem is de eerste operationele toepassing van eFORMS, een elektronisch sjabloon dat het mogelijk maakt gegevens automatisch vanuit het EMD op documenten over te zetten. Het automatische transfer op aanvraagformulieren voor personen met een handicap werkt nog maar zeer partieel: slechts enkele gegevens gaan automatisch over. Bovendien kunnen alleen de pakketten Epicure, CareConnect en Health One de toepassing gebruiken. Dat leidt tot verwarring en ontevredenheid op het terrein. Domus Medica had er nochtans op aangedrongen dat de procedure pas zou worden ingevoerd als ze in alle pakketten goed zou werken.