Op 28 februari organiseert Domus Medica voor het eerst een opleidingsnamiddag voor kringbestuurders. Deelnemers kunnen kiezen uit drie onderwerpen, die in parallelsessies worden besproken: informatisering, het opstellen van een toekomstplan voor de kring en boekhoudkundige vraagstukken.
Van nu af aan wil Domus Medica tweemaal per jaar een dergelijke opleidingsnamiddag aanbieden. De tweede namiddag van dit jaar is gepland op 12 september, met nieuwe thema’s. Domus Medica zet hiermee in op de verdere professionalisering van de kringen.
“We zullen de verschillende taken die de kring moet uitvoeren, één voor één onder de loep nemen”, zegt dokter Wim Verhoeven (domeinverantwoordelijke kringen, Domus Medica). “Voor de sessie ‘e-Health en ICT’ is het de bedoeling dat de ICT-verantwoordelijke van de kring op de opleidingsnamiddag aanwezig is, zodat kan gekeken worden wat de huidige stand van zake is binnen de kring, en wat Domus Medica en eenlijn.be voor de kring kunnen betekenen in het kader van verdere informatisering. We willen ervoor zorgen dat 90% van de artsen op korte termijn het EMD en e-Health kan gebruiken. Als slechts een minderheid van de artsen mee is, dan betekent de informatisering van de gezondheidszorg niet veel voor de gemeenschap.”
“Een tweede onderwerp is het beleid van de kring. Welke visie heeft de kring? Hoe moet men een toekomstplan opzetten? Hoe kunnen we alle collega’s van de kring aan boord hijsen voor de realisatie ervan? Op het vlak van de boekhouding bespreken we onder andere het btw-probleem dat op ons afkomt. De overheid is hiermee bezig. Kan de kring het best btw-plichtig worden of niet? Wat zijn de praktische implicaties van btw-plichtig werken?”
Bestuursopleiding voor Kring, LMN en Wachtpost |
---|
Datum: 28 februari 2015 Plaats: KHLeuven - Departement Economisch Onderwijs (ECHO) - Hertogstraat 178 - 3001 Heverlee. Begin 14.00u (onthaal vanaf 13.30u): keuze uit 3 opleidingsonderdelen: e-Health en ICT, een toekomstplan voor de kring opstellen, ficheverplichting voor de ‘social profit’ en ‘boekhouding verenigingen’. Receptie: 17.30u |