Het Riziv zoekt artsen (m/v/x)

Het Riziv zoekt meerdere Nederlandstalige en Franstalige artsen voor Brussel en voor de provinciale dienst Antwerpen. U kan zich kandidaat stellen tot en met 23 oktober 2024. Om beter te begrijpen wat het betekent om als arts te werken voor het Riziv is er een infosessie op 5 oktober 2024 in Brussel. Inspiratie vindt u ook bij collega's die getuigen op de site van het Riziv.

Als arts bij het RIZIV varieert uw functie afhankelijk van de context en de materie die door elke dienst wordt behandeld. Niettegenstaande dat gegeven hebben alle openstaande functies als arts een gemeenschappelijke basis waarbij u uw  specifieke expertise kunt toepassen.

  • Je behandelt verschillende thematieken (invaliditeit, medische ongevallen, tegemoetkoming voor gezondheidszorg of medicatie,...) waarbij je een beroep doet op jouw medische expertise.
  • Je bent in staat relevante verbanden te leggen tussen je medische kennis en de juridische en/of economische context van de dossiers die je behandelt.
  • Je trekt conclusies o.b.v. je eigen medische kennis, onderzoek in de gespecialiseerde literatuur en je beheersing van een specifieke context. Deze bevindingen stellen je in staat om bij te dragen tot het opstellen van een uniforme en objectieve besluitvorming, met inachtneming van de huidige reglementering en de administratieve procedures.

Het Riziv rekruteert op dit moment artsen voor twee diensten. Het exacte aantal artsen voor elke afdeling zal worden bepaald op basis van de behoeften. Hier vindt u meer informatie.

Meer info over hoe u solliciteert en specifiek over de infoavond vindt u hier.

Een aantal artsen dat nu bij het Riziv werkt, getuigt ook.

Zo bijvoorbeeld Leen Dewit (foto), arts-inspecteur: "Mijn dienst gaat na of de medische prestaties die een arts verricht wel correct worden aangerekend aan de ziekteverzekering. Maar we doen meer dan louter controleren, we evalueren ook de toestand op het terrein en delen informatie. Op die manier kunnen we in elk dossier op gepaste wijze optreden."

"Er is niet zoiets als een gemiddelde werkdag bij deze job. De ene dag voer ik analyses uit voor een onderzoek, terwijl ik de andere dag een zorgverlener verhoor of de nomenclatuur – de codes gelinkt aan prestaties – doorspit om mij in te werken in een nieuw dossier. (...) Je werkt alleen aan vele controledossiers, maar zodra je een verhoor wilt uitvoeren, schakel je een collega in om dat samen te doen. Sommige onderzoeken vinden plaats op nationaal niveau, waarbij je samenwerkt met medewerkers uit andere provincies, onder leiding van een coach. En voorts overleg ik vaak met collega’s over bepaalde dossiers, wetgeving of de nomenclatuur. Die contacten leidden ertoe dat ik via het werk enkele zeer goede vriendschappen heb opgebouwd.

De gevarieerde jobinhoud vindt Leen een groot pluspunt, maar ook dat ze zoveel bijleert op allerhande vlakken. "Dat wordt nog versterkt door de brede waaier aan opleidingen die je kan volgen. De collega’s staan ook open voor alle vragen, wat het werk een stuk makkelijker maakt. Dankzij die ondersteuning heb ik trouwens geleerd om uit mijn comfortzone te stappen, iets waar ik trots op ben. Tot slot en niet onbelangrijk: met deze job kan ik ook een uitstekende balans tussen werk en privé handhaven."

Meer info over haar getuigenis en dat van andere collega's vindt u hier.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.