Meldpunt éénlijn.be: problemen met medicatieschema vooral te wijten aan gebruiksfouten

In de tweede helft van februari verwees Medi-Sfeer naar een elektronisch meldpunt geopend door éénlijn.be, om het werkveld te helpen met problemen rond het gebruik van het Vitalink-medicatieschema. Intussen zijn 70 meldingen binnengelopen. De meeste daarvan houden verband met communicatie en een correct gebruik van het instrument.

Eénlijn.be wou met het meldpunt de problemen rond het gebruik van het medicatieschema in drie categorieën onderverdelen: een gebrekkige communicatie tussen huisarts en apotheker, onduidelijkheden rond het gebruik en technische problemen.

Na ongeveer één maand ervaring stelt men vast dat de meeste meldingen verband houden met de manier waarop het medicatieschema gebruikt wordt. Gebruikers kaarten het vóórkomen van dubbele of onvolledige lijnen aan. Sommige gebruikers kunnen op een gegeven moment niets meer terugvinden van het medicatieschema zoals ze het voor het laatst gezien hadden, omdat het overschreven is.

Vandaar het eenvoudige advies van éénlijn.be: werk altijd verder op het bestaande medicatieschema en vul de medicatielijnen volledig in.

Eénlijn.be stelt overigens vast dat technische problemen beperkt zijn bij pakketten die in 2017 en 2018 actief aan het medicatieschema werkten. Maar er zijn wel verschillen in vormgeving tussen de pakketten. Er zijn bijvoorbeeld pakketten die de medicatielijnen in hoofdletters schrijven, zodat het schema een mix van hoofdletters en kleine letters vertoont. Op zich is dat niet dramatisch, maar het kan wel de aandacht afleiden. Bovendien werkt iedereen graag op een fraai document.

Eénlijn.be blijft er daarom voor pleiten dat ieder pakket aan de tests deelneemt, zodat alle pakketten aan de vooropgestelde kwaliteitsnormen beantwoorden.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Frank DE GROOTE

    29 maart 2018

    Ik denk dat de technische problemen m;aw. softwarefouten , uitvallen en overbelast geraken van de server behoorlijk onderschat worden.
    Vandaag heeft mijn collega vijfmaal opnieuw moeten inloggen.
    Gisteren kreeg ik een hybride analoog-electronisch voorschrift uitgeprint , mooi om in een expositieruimte te worden opgehangen, echter onbruikbaar.
    Dr Frank De Groote