In de tweede helft van februari verwees Medi-Sfeer naar een elektronisch meldpunt geopend door éénlijn.be, om het werkveld te helpen met problemen rond het gebruik van het Vitalink-medicatieschema. Intussen zijn 70 meldingen binnengelopen. De meeste daarvan houden verband met communicatie en een correct gebruik van het instrument.
Eénlijn.be wou met het meldpunt de problemen rond het gebruik van het medicatieschema in drie categorieën onderverdelen: een gebrekkige communicatie tussen huisarts en apotheker, onduidelijkheden rond het gebruik en technische problemen.
Na ongeveer één maand ervaring stelt men vast dat de meeste meldingen verband houden met de manier waarop het medicatieschema gebruikt wordt. Gebruikers kaarten het vóórkomen van dubbele of onvolledige lijnen aan. Sommige gebruikers kunnen op een gegeven moment niets meer terugvinden van het medicatieschema zoals ze het voor het laatst gezien hadden, omdat het overschreven is.
Vandaar het eenvoudige advies van éénlijn.be: werk altijd verder op het bestaande medicatieschema en vul de medicatielijnen volledig in.
Eénlijn.be stelt overigens vast dat technische problemen beperkt zijn bij pakketten die in 2017 en 2018 actief aan het medicatieschema werkten. Maar er zijn wel verschillen in vormgeving tussen de pakketten. Er zijn bijvoorbeeld pakketten die de medicatielijnen in hoofdletters schrijven, zodat het schema een mix van hoofdletters en kleine letters vertoont. Op zich is dat niet dramatisch, maar het kan wel de aandacht afleiden. Bovendien werkt iedereen graag op een fraai document.
Eénlijn.be blijft er daarom voor pleiten dat ieder pakket aan de tests deelneemt, zodat alle pakketten aan de vooropgestelde kwaliteitsnormen beantwoorden.
Er zijn evenzeer problemen van interoperabiliteit van systemen, pakketten en productenbestanden. Er is nood aan gemeenschappelijke functionele standaarden! En wanneer krijgen Brusselse en Franstalige zorgverstrekkers/patiënten dezelfde hulpmiddelen?
— Lieven Zwaenepoel (@LievenZwaenepoe) 31 maart 2018
ik nodig u uit om te komen kijken dan ga je zo'n fout bericht niet schrijven.
— paul larmuseau (@plarmuseau) 31 maart 2018
Ik stel voor dat we een#fakenewtaks invoeren van 1euro per lezer, zodat je uw woorden wat meer leert wegen.
U bent het niet eens met de conclusies van eenlijn. Dat begrijp ik, maar dat verandert niets aan de conclusies van eenlijn.
— Frank Ponsaert (@FrankPonsaert) 31 maart 2018
Laatste reacties
Frank DE GROOTE
29 maart 2018Ik denk dat de technische problemen m;aw. softwarefouten , uitvallen en overbelast geraken van de server behoorlijk onderschat worden.
Vandaag heeft mijn collega vijfmaal opnieuw moeten inloggen.
Gisteren kreeg ik een hybride analoog-electronisch voorschrift uitgeprint , mooi om in een expositieruimte te worden opgehangen, echter onbruikbaar.
Dr Frank De Groote