Medicatieschema: “Attitude van sommige apothekers is onverantwoord” (dr. Michel De Munck)

De jongste dagen haalde dr. Michel De Munck (Lokeren) op Twitter bijzonder hard uit naar de (sommige) apotheker(s). Als de apotheker in het medicatieschema van een patiënt schrijft, komt het geheel totaal onbruikbaar bij collega De Munck terug. De tekortkoming ligt hier op het eerste gezicht bij de informatica. Maar wat verwijt Michel De Munck dan de apotheker?

“Ze overschrijven gewoon weer de medicatielijst die ikzelf al in het medicatieschema had aangebracht”, legt dr. De Munck uit. “Als ik het medicatieschema daarna opnieuw raadpleeg, zijn alle links met mijn diagnosen verbroken. De medicatie is ergens in een historiek verdwenen. De mogelijkheid om op basis van het medicatieschema elektronisch voor te schrijven, valt weg. Er zijn geen links meer met de therapeutische databank. Ik moet de medicatie telkens opnieuw voorschrijven vanuit mijn EMD. Anders heeft het medicatieschema nog juist het potentieel van een papieren dossier. Terwijl één van de troeven van de informatica nu net bij gegevenskoppeling ligt.”

Hij beseft dat de zwakke schakel hier rammelende informatica is. “Maar als je hen meldt wat er gebeurt, gaan ze gewoon met hun overschrijfwerk door. Dat doen ze volgens mij om hun forfait van 30 euro als huisapotheker te verantwoorden. Als ik mijn ongenoegen uit, krijg ik het verwijt dat ik niet interdisciplinair wil samenwerken. Totaal fout. Ik ben vragende partij voor interdisciplinair samenwerken. Maar op deze manier kan het toch niet. Als er een fout staat in het medicatieschema, laat ze dan gewoon een belletje geven, tot de informatica bijgeschaafd is. Zo vaak gebeurt het toch niet dat er twijfel is over voorgeschreven medicatie? In dat verband wil ik graag zeggen dat ik niet alle apothekers over dezelfde kam scheer. Hier in Lokeren heb ik het probleem aangekaart en zijn we tot een schikking gekomen, waaraan de apothekers zich vrij strikt houden.”

“Merk op dat ik de apotheker dat forfait niet misgun. Maar als hij het gebruikt om mijn werk te verknoeien, dan heb ik bezwaren. Met dat overschrijven doen apothekers nutteloos werk, dat dan bovendien ook nog schade aanricht. Maar OTC’s die ze de patiënt toeschuiven en die met de voorgeschreven medicatie in interactie treden, zullen ze wel niet vermelden.”

Niet alleen het tijdverlies dat met het opnieuw intikken van de medicatie gepaard gaat, zit Michel De Munck dwars. Hij wijst er ook op dat dergelijk dubbel werk het risico van fouten doet toenemen. “Wie zal hier de verantwoordelijkheid dragen?”

De hoofdschuldige is minister De Block, stipt de Lokerse arts ten slotte aan. “Als ze nu nog niet begrepen heeft dat er iets schort, na al die tweets waarvan ze in copy staat, dan weet ik het niet meer. Zij moet ervoor zorgen dat gehomologeerde software behoorlijk werkt. Waarom communiceert ze hier trouwens niet over? Als ik ongelijk heb, laat ze het dan zeggen. Twitter dient toch niet alleen om goednieuwsshows op te voeren?”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Eddy HUYSMAN

    01 februari 2018

    Maggie de Block reageert op NIETS dat van de huisarts komt. Schandalig hoe ze ons beroep behandelt. Met ons houdt ze totaal GEEN rekening. Maar ik vermoed dat het haar laatste jaren zal zijn op Volksgezondheid. En het geneesherenkorps, EN de patienten zullen het haar laten voelen bij de volgende verkiezingen.

  • Dirk BROECKX

    27 januari 2018

    Dr. De Munck klopt op de verkeerde deur(en) of gaat alleszins voorbij aan de belangrijkste oorzaak.
    Noch Maggie De Block, noch de apothekers zijn immers ten gronde het meest schuldig aan zijn problemen.

    In feite zou elke arts die vandaag gefrustreerd is bij het gebruik van het Vitalink medicatieschema in eerste instantie aan zijn eigen software leverancier een betere en gebruiksvriendelijkere interface moeten vragen.
    Bij éénlijn.be ligt al bijna twee jaar een professioneel opgestelde UX-gebruiksvriendelijkheid-standaard klaar ten behoeve van de software leveranciers. Maar die wordt spijtig genoeg veel te weinig geïmplementeerd in de pakketten..
    In die standaard werden een reeks (automatische) stappen voorzien die elk pakket kan (moet?) inbouwen opdat artsen en apothekers veel vlotter en met minder fouten en problemen zouden kunnen samenwerken op éénzelfde medicatieschema.

    De vergoeding van de huisapothekers in dit verhaal betrekken is ongepast. Niemand stelde ooit in vraag dat artsen moeten vergoed worden om GMD houder te zijn. Waarom zouden apothekers dan niet een vergoeding verdienen, wanneer zij diezelfde -- meest zorgbehoevende -- patiënten eindelijk beter kunnen begeleiden ?

  • Jean-Pierre WAUTERS

    26 januari 2018

    zoveel jaren geleden heb ik ooit de vraag gesteld of de" behandelende arts" een overzicht (naamloos) kon krijgen
    via de officiële E-health kanalen van de voorschriften die een patiënt opgehaald had bij de apothekers ( om de veel en/of addictiepatienten ¨te helpen of bij te sturen) en dit tijdens een door het RIZIV bijscholing ; het antwoord was
    NEEN. (sic) Tot op heden is dit nog niet veranderd, IT voor de arts?...Shame on YOU, FOD MIN SOC ZAK!