Opnieuw bieden kinderartsen, kinderpsychiaters, psychologen weerstand tegen de stijgende druk om scholen te sluiten. De Belgische Academie voor Kindergeneeskunde vraagt nogmaals met klem dat het sluiten van scholen en het verbieden van buitenactiviteiten voor kinderen er pas komen als andere maatregelen met meer impact op de epidemie genomen zijn.
"Als kinderartsen, kinderpsychiaters, psychologen zijn wij bijzonder verontrust met deze gang van zaken", heet het.
"We wensen nogmaals volgende feiten op een rij te zetten:
- Infecties bij kinderen in de scholen weerspiegelen infecties in de maatschappij, en toename bij kinderen volgt op een toename in de maatschappij, en niet omgekeerd. Epidemiologen zijn het bijna allemaal eens dat kinderen niet de motor zijn van de epidemie
- Kinderen worden, op enkele zeldzame uitzonderingen na, weinig of niet ziek.
- Kinderen kunnen het virus ook doorgeven, maar minder gemakkelijk dan volwassenen. Dat geldt voor de klassieke varianten, maar waarschijnlijk ook voor de nieuwe meer besmettelijke varianten.
- Het is wel van heel groot belang dat besmettingen met de nieuwe varianten extra goed worden gemonitord.
Uitbraken in scholen worden meestal niet veroorzaakt door kinderen, maar wel door besmette leerkrachten. Secundaire verspreiding van het virus door kinderen komt minder frequent voor. Wel maken adolescenten meer kans op verspreiding van het virus dan jongere kinderen - Leerkrachten worden niet meer besmet door het virus dan andere beroepen. Moest de school de motor zijn van de epidemie, zouden leerkrachten meer besmet zijn dan volwassenen met andere beroepen.
- Zowel en Vlaanderen als Brussel als in Wallonië blijven de uitbraken beperkt, zeker deze waar er een mogelijkheid is dat die zouden veroorzaakt zijn door kinderen, en niet door volwassenen (leerkrachten, ouders)
- Het nieuwe zeer intensieve testbeleid in de scholen en de veranderde definitie van hoog en laag risico contact bij kinderen zal het mogelijk maken om veel sneller de gepaste maatregelen te nemen om uitbraken in te dijken. Hierover moet duidelijk gecommuniceerd worden naar de scholen en de maatschappij.
- Toepassing van bestaande maatregelen op school ter preventie van transmissie van het virus dienen ernstig gecontroleerd worden en geïmplementeerd."
"Enerzijds zijn de gevolgen op psychosociaal vlak van het sluiten van scholen, van het verbieden van buitenactiviteiten, zelfs van afstand leren, ingrijpend bij kinderen; anderzijds is de aangetoonde winst op epidemiologisch vlak vrij beperkt. Zodat eventuele maatregelen om de scholen te sluiten slechts kunnen als andere meer doeltreffende maatregelen in de algemene maatschappij worden genomen", besluiten dr. Tijl Jonckheer, coördinator Belgian Paediatric COVID-19 Task Force, en Prof. Dr. Ann De Guchtenaere (foto), voorzitter van de Belgische Academie van Kindergeneeskunde.