Op 12 maart lanceerde Vlaams minister Jo Vandeurzen het 'Contactpunt Dementie' voor zorgactoren, een samenwerkingsinitiatief van de diensten maatschappelijk werk van de ziekenfondsen.
Professionele hulp- en zorgverleners zoals huisartsen, specialisten, apothekers, verpleegkundigen, verzorgenden, politie, ... kunnen er op een laagdrempelige manier signaleren wanneer een persoon met dementie of zijn mantelzorger (extra) ondersteuning nodig heeft.
Wanneer het Contactpunt Dementie contacteren?
Merkt u dat er iets niet klopt bij een patiënt en zijn er nog geen hulpverleners ingeschakeld? Vraagt een cliënt of mantelzorger naar extra hulp en ondersteuning? Of hebt u bij de huidige zorg rond de cliënt nood aan een vaste begeleider? Dan kunt u als professionele hulp- of zorgverlener voortaan terecht bij het Contactpunt Dementie.
Hoe verloopt een contactname?
-
Het contactpunt vraagt enkele gegevens van uzelf en uw cliënt/mantelzorger.
-
De dienst maatschappelijk werk van het ziekenfonds van uw cliënt neemt binnen de week contact op met uw cliënt/mantelzorger om een gratis huisbezoek voor te stellen.
-
Tijdens het huisbezoek gaat een maatschappelijk werker na hoe het ziekenfonds uw cliënt/mantelzorger zo goed mogelijk kan helpen (bv. door psychosociale ondersteuning, gespecialiseerde (thuis)zorg en opvang) en of langduriger zorgbegeleiding aangewezen is.
-
Als u dit wenst, wordt u op de hoogte gebracht van het resultaat van het huisbezoek.
Contactgegevens Contactpunt Dementie
Het is de expliciete bedoeling het contactpunt voor te behouden aan professionele hulp- en zorgverleners. De contactgegevens zijn dus niet bedoeld voor het adresboek van het brede publiek. Het Contactpunt Dementie staat 24/24u voor u klaar, telefonisch via 078/05.08.19 of per e-mail op contactpuntdementie@dmwvlaanderen.be.