Chris Van Der Mullen: “Consensus wachtposten, 1733 en spoed”

Op de valreep, net voor haar symposium over de 1733, bereikte de federale werkgroep ‘protocollen’ (1) een consensus. De eerste lijn betonneert de niet-planbare zorg in haar opdracht met een opening voor een geïntegreerde aanpak tussen noord en zuid, federaal en regionaal. Een tijdslijn is uitgezet om de 1733 uit te rollen.

Vooral positief nieuws dus volgens dr. Chris Van Der Mullen, een van de bezielers. Een nationaal document laat nu een geÏntegreerde triage toe van de 1733 en de 112.

Wel blijven er nog enkele politieke onbekenden. Denk aan de naam van de nieuwe federale minister die dit weldra moet bekrachtigen en de passage langs medicomut (en eventueel verzekeringscomité).

Plus: alles kan maar succesvol gerealiseerd worden als er overal wachtposten aanwezig zijn. Voor dat laatste stelt minister De Block een ultimatum tegen juli 2021, maar daarover is juridisch het laatste woord nog niet gezegd.

Digitaliseren en continue opvolging

Niettemin raakte de federale werkgroep het eens over twee essentiële zaken.

Een eerste aspect is eerder technisch: het triageboek wordt gedigitaliseerd. Begin volgend jaar moet na een openbare aanbesteding de partner duidelijk zijn die dat voor zijn rekening zal nemen. Meteen zal de Manchester Triagesysteem-layout worden omgevormd tot een flowchart-opmaak (vraag-antwoord). Dat is een ingrijpende wijziging met enkele aanzienlijke  voordelen. De operator moet dan wel alle protocolvragen stellen omdat hij anders niet verder kan, en back-office is de gedachtegang van die operator achteraf perfect te analyseren. Met andere woorden: zowel persoonlijke als systeemfouten worden opspoorbaar en verbeterbaar. Een pluspunt eveneens voor de opleiding.

En: nu is een continue opvolging mogelijk door de federale werkgroep die om de drie maanden samenkomt en bijstuurt waar nodig. Elk jaar wordt in het eerste kwartaal een nieuwe versie van die gids voorgelegd ter ondertekening aan de minister.

Tijdschema

Ook een tijdschema werd uitgetekend. Tegen de volgende vergadering van de nationale raad dringende geneeskundige hulpverlening, halverwege februari, moet de flowchart zijn beslag krijgen. Dan is het aan deze minister (in lopende zaken) of de volgende (bij een nieuwe regering) om eind februari – begin maart, de flowchart te valideren. De (statische) digitalisering raakt dan welllicht rond binnen de drie maanden of ten laatste voor het zomerreces. Moment dan om dit uit te rollen voor alle noodcentrales.

“Daarop laten we dan artificiële intelligentie los, allicht tegen eind volgend jaar, om nog verder te verbeteren. Als er overal wachtposten zijn, midden 2021, draait alles via machine-learning”, hoopt dokter Van Der Mullen.

Meer hierover in onze volgende papieren editie.

> Lees ook: nieuw akkoord, eten en drinken voor de huisarts

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.