Aantal oproepen naar Tele-Onthaal stijgt met 23 procent tijdens Warmste Week

Het aantal oproepen naar de hulplijn Tele-Onthaal is tijdens de Warmste Week-actie met 23 procent gestegen. Dat meldt Tele-Onthaal maandag. Vergeleken met de eindejaarsperiode vorig jaar ontving Tele-Onthaal 38 procent meer chatoproepen. Het aantal telefoonoproepen steeg met 20 procent.

Bij Tele-Onthaal is er dag en nacht een vrijwilliger beschikbaar. Tijdens de Warmste Week werden er 600 vrijwilligers ingezet. De beschikbaarheid van de chathulp werd verhoogd met 20 procent en de telefonische hulp met 10 procent.

De actie van de Warmste Week vindt ieder jaar plaats rond de kerstperiode. Het thema van dit jaar is eenzaamheid. Dat merkte Tele-Onthaal ook, de meeste gesprekken gingen over eenzaamheid, psychische kwetsbaarheid en sociaal isolement, gebrek aan sociale contacten en eenzaamheid binnen sociale relaties. Toch waren er ook thema's van hoop te bespeuren in de gesprekken, zoals mensen die vertelden hoe ze zorg- en hulpverlening als motivatie en steun ervaren. 

Vorige week woensdag startte de actie van 2024 in Brugge. Op kerstavond wordt de Warmste Week afgesloten. Het slotmoment vindt plaats op woensdagavond, dan wordt het ingezamelde bedrag bekendgemaakt. Vorig jaar leverde De Warmste Week 8.790.633 euro op.

Tele-Onthaal is 365 dagen per jaar beschikbaar via het nummer 106 of via tele-onthaal.be.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.