WeightWatchers trekt broekriem aan en bespaart 100 miljoen dollar

Dieetbedrijf WeightWatchers zal 100 miljoen dollar, omgerekend ongeveer 93 miljoen euro, besparen. Dat meldt het hoofdkantoor in New York donderdag. WeightWatchers heeft grote moeite om te concurreren met de nieuwe generatie afslankmedicijnen, zoals Ozempic.

WeightWatchers trekt de broekriem flink aan: het afslankconcern beknibbelt voor 100 miljoen dollar op de kosten. Er zullen ook jobs sneuvelen, al is niet duidelijk hoeveel.

Op het tijdstip van de aankondiging waren de beurzen in New York nog gesloten, toch kelderde het aandeel al met 5 procent. Sinds begin dit jaar implodeerde de marktwaarde van het bedrijf: het aandeel verloor 90 procent van zijn waarde. Volgens financieel persagentschap Bloomberg kan het bedrijf niet concurreren met de nieuwe generatie afslankmedicijnen zoals Ozempic. 

In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de omzet van WeightWatchers met 11 procent. Steeds minder mensen nemen een abonnement op de ooit zeer populaire dieetschema's, cursussen en apps. Het bedrijf gaat al achteruit sinds 2019, de coronapandemie zorgde voor de genadeslag: het moest volledig overschakelen op online cursussen. 

Het is onduidelijk wat het effect van de besparingen zal zijn op de werking in de Benelux. Het hoofdkantoor van WeightWatchers Benelux verhuisde in 2009 vanuit Brussel naar Breda. Destijds werkten er zo'n 200 mensen en had het bedrijf 140 regionale afslankcoaches. Hoeveel dat er vandaag zijn, is niet duidelijk. Andre Oerlemans, financieel directeur bij WeightWatchers, weigert alle commentaar.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.