Tiense patiënten kunnen weldra het nummer 1733 draaien. “Ik ben niet de woordvoerder van het pilootproject 1733”, benadrukt Johan Wuyts, voorzitter van HAZOH (huisartsen van Zuid-Oost Hageland). Maar als lid van de werkgroep verbonden aan het project is hij wel bereid de stand van zaken bondig toe te lichten.
Twee fasen van het project zijn intussen voltooid:
- Het gebruik van de nieuwe 1733-protocollen aan de hand van contact met simulatiepatiënten. Bedoeling was de bruikbaarheid en veiligheid van de protocollen te evalueren.
- Een testfase bij patiënten die zich op de spoed of de wachtpost aanmelden zonder voorafgaand telefonisch contact. Men heeft deze mensen gevraagd alsnog ter plaatse – in een soort ‘laboratoriumsetting’ – de 1733 op te bellen. Men kon hiermee niet alleen de performantie van de triage nagaan, maar ook epidemiologische gegevens over de niet-planbare zorg verzamelen.
“We hebben de resultaten van dat onderzoek aan minister De Block voorgelegd”, zegt dr. Wuyts. “Onze resultaten tonen aan dat de protocollen, zoals ze er vandaag uit zien, al behoorlijk efficiënt zijn. Aan de KULeuven hebben studenten intussen masterproeven uitgevoerd, waarbij ze de gesprekken met de operatoren opnieuw beluisterd hebben. Dit werk leverde niet alleen interessante suggesties op, maar bevestigde ook de goede kwaliteit van de huidige protocollen. Ik denk wel dat men aan dergelijke protocollen voortdurend moet sleutelen.”
Vanaf oktober zullen patiënten in Tienen de 1733 kunnen opbellen voor niet-planbare zorg. Ze zullen door 112-operatoren getrieerd worden met de nieuwe 1733-protocollen. Daarmee start een volgende fase van het project.
“We kijken ook uit naar de herwerking van KB 78”, voegt de HAZOH-voorzitter er nog aan toe. “Als patiënten naar de spoed komen zonder voorafgaand telefonisch contact – of omdat ze de uitslag van de triage naast zich neerleggen -, dan moet er duidelijkheid zijn over de verantwoordelijkheden. Wat mag men hen in het ziekenhuis zeggen in de context van een eventuele verwijzing naar een ander zorgmenu?”
> Uw mening geven? Reageren? Het debat gaat verder op @MediSfeer.